Zlatans ofattbara affär

Text:

Skadad på uppvärmningen? Han hade ju startat varje match. Och till och med vi, högt uppe på Camp Nous tredje läktarnivå, hade ju sett honom springa omkring obehindrat nere på planen.

Vi som spenderade både påskledighet och en hel del stålar på att få se Zlatan Ibrahimovic spela i världens bästa lag, FC Barcelona, blev rätt besvikna den där dagen.

Och vi var knappast ensamma. Gågatan Las Ramblas hade under dagen varit packad med svenskar i Ibra-tröjor.

Efter ett halvår med ytterligare skador, tränarbråk och ändlösa skriverier såldes han till italienska AC Milan. En affär som har fått konsekvenser på alla plan.

Den hårt ansatta italienska premiärministern Silvio Berlusconi, ägare till Milan, var i stort behov av positiva nyheter – vilket övergången utan tvekan har inneburit.

Även i svenskt näringsliv har affären satt sina spår. Fotbollsmagasinet Offside listade i sitt senaste nummer flera effekter. Betal-tv-kanalen Canal Plus hade inför säsongen köpt tv-rättigheterna till spansk fotboll av TV4 Sport, för att kunna möta intresset för Zlatan i Barcelona. TV4 fick ersätta med den då utdömda italienska fotbollen. De fick en glad överraskning när Zlatan till slut landade i den ligan.

Och Märkeskompaniet som hade köpt Zlatanbadlakan från »Barca«, och tvingades halvera priset. För att inte tala om BE Resor som inför säsongen köpte 400 biljetter till det mytomspunna mötet med Real Madrid, och inte sålde ens hälften.

– Zlatan drar inte bara fotbollsintresserade, han drar Zlatanintresserade, säger Kliven Issa på BE Resor till Offside.

Att inte ha varit ensam i Zlatanlidande är en liten tröst. Om den där skadan har jag min dubier. Efter försäljningen berättade Ibra om den långvariga konflikt som svensken hade haft med Barcelonatränaren Guardiola. Kanske ända sedan i påskas?

Vi var nog ändå med om någonting historiskt den där dagen.

Årets ord: Kaffeflicka. Underhållare som vid något tillfället har bjudits in till kungens ­kompisgäng enligt boken »Den motvillige monarken«.