Upp i molnet
Allt började med en konferens för industridesigner i San Francisco 2007.
Brian Chesky och Joe Gebbia, två nyinflyttade killar som känt varandra sedan college, fick reda på att hotellrummen i staden tagit slut.
De fick en idé. De bestämde sig för att under några dagar göra om sin lägenhet till ett litet bed and breakfast.
Tre gäster nappade på erbjudandet, och de fattiga entreprenörerna tjänade lite drygt 1 000 dollar tillsammans.
Det blev fröet till en större idé. Tillsammans med Nathan Blecharczyk, som tidigare jobbat på Microsoft, byggde de en sajt och började sprida den bland vänner och på bloggar.
Tanken var att göra det möjligt för vem som helst att hyra ut ett rum eller en lägenhet.
»Det kan vara allt från ett tält till ett slott«, som de beskrev det.
Året efter slog sajten igenom på allvar. Först på South by Southwest-festivalen i Austin, sedan på Demokraternas konvent i Denver. De överfulla hotellen i staden gjorde att över 1 000 personer hittade boende genom den lilla sajten.
I dag finns Airbnb i 191 länder, och det går att välja mellan två miljoner olika boenden.
Samtidigt har företaget fjärmat sig alltmer från sin ursprungliga idé.
Det som en gång var ett forum för att hyra ut ett extra utrymme då och då börjar alltmer likna vilken hotellkedja som helst.
»Best Location SOFO – Exclusive Flat«, »Super Downtown Location«, »Large Old Town Apartment« – så ser titlarna ut på några av de lägenheter som drar in mest pengar i Stockholm.
De årliga intäkterna för de här bostäderna är mellan 500 000 kronor och 700 000 kronor, visar ny statistik som Fokus tagit del av. Det är analysföretaget Airdna som under lång tid läst av Airbnb:s sajt för att ta reda på intäkter, uthyrningsgrader och annan information som tidigare varit hemlig.
Hur Airbnb påverkar bostadsmarknaden har länge varit en källa till oro för lokalpolitiker. I Berlin trädde nyligen en lag i kraft som förbjuder bostadsägare och hyresrättsinnehavare i Berlin att hyra ut hela lägenheter och hus.
Bakgrunden är de kraftigt höjda hyrorna i staden. Försigkomna tyskar hade köpt på sig flera lägenheter för att hyra ut till turister. Därmed minskade det tillgängliga bostadsutbudet för invånarna i staden.
Endast enstaka rum får nu hyras ut via Airbnb, och den som bryter mot förbudet riskerar böter på upp till 100 000 euro.
Även i New York har Airbnb fått lagstiftarna på sig. Efter påtryckningar från bland annat hotellindustrin är det numera olagligt att hyra ut sin lägenhet under kortare tid än 30 dagar – om man inte samtidigt bor i lägenheten. En rapport från delstatens justitieminister från 2014 visade också att de rent »kommersiella« uthyrarna – alltså de som inte bor i sina lägenheter utan bara hyr ut dem – var ett växande problem.
Trots all uppmärksamhet har det mest handlat om gissningar. Ingen – utom Airbnb själva – har vetat exakt hur bostadsmarknaden påverkas när tusentals invånare i en stad börjar leka hotelldirektörer.
Nu vet vi mer. Bara i år har cirka 400 lägenheter i stort sett försvunnit från Stockholms bostadsmarknad. Fokus har kommit fram till den siffran genom att räkna hur många lägenheter som varit uthyrda under minst fyra månader det senaste året, och ta bort de uthyrare som bara hyr ut ett enstaka rum eller en del av ett rum.
Hur mycket är 400 lägenheter?
Både mycket och lite. Som jämförelse kan man titta på ett av de mer omdiskuterade byggprojekten i Stockholm just nu. I Södra Skanstull – på den sydligaste spetsen av Södermalm – har stadsplanerare och arkitekter skissat på planer i flera år. Under hösten ska de ut på samråd, och förhoppningen är att det ska börja byggas under 2019. Målet för detta projekt – som kommer att ha tagit ett halvt decennium att förverkliga – är att skapa 750 nya bostäder.
Å andra sidan är de där 400 lägenheterna ingenting mot det totala bostadsbehovet. Boverket bedömer att det behöver byggas 70 000 bostäder om året i Sverige de närmaste tio åren.
I siffrorna finns dock en intressant detalj som ger en insikt om hur Airbnb kommer att utvecklas de närmaste åren: de som hyr ut ofta är de som genererar mest pengar till företaget.
Trots att majoriteten som använder Airbnb bara hyr ut då och då, är det alltså de mer kommersiellt sinnade uthyrarna som skapar de stora intäkterna – både till sig själva och till Airbnb.
Datajournalistiksajten Fivethirtyeight har räknat ut att hälften av intäkterna på vissa marknader – som i Los Angeles – kommer från människor som hyrt ut sina lägenheter i minst sex månader under det senaste året. Och på samtliga av företagets 25 största marknader i USA står sådana uthyrare för minst 20 procent av intäkterna.
Därmed är det en rimlig gissning att Airbnb kommer att uppmuntra till ännu mer professionell uthyrning. Det kan ske genom att sökresultaten rangordnas på ett sätt som gynnar flitiga uthyrare. Och det kan ske genom att företaget helt enkelt hoppar över mellanledet av småskaliga uthyrare; redan nu för Airbnb diskussioner med fastighetsägare i amerikanska städer med målet att i framtiden kunna hyra ut hela bostadshus via sajten.
I städer som Stockholm, Göteborg och Malmö har uthyrningen ökat explosionsartat de senaste åren. Om det fortsätter – eller om Airbnb skruvar lite på sina algoritmer – är det bara en tidsfråga innan den hårda Airbnb-debatten från Berlin och New York hamnar i knäet på svenska politiker.