Den stökiga kavaljeren
Bild: scanpix
It-jätten Microsofts vd Steve Ballmer ska ännu en gång jobba ihop med ett världsledande nordiskt telekombolag. Han hoppas nog att det går bättre nu än förra gången.
Den här gången har han gjort upp med Nokia, ett avtal som blev klart förra veckan. Förra gången gjorde han upp med Ericsson. Det var 1999. Den 9 december kom han till Stockholm för att hålla presskonferens tillsammans med Ericssons vd Kurt Hellström i Grand Hôtels Spegelsal. Det gick snett direkt när nyheten läckte ut före presskonferensen. Sedan fortsatte problemen och drygt två år senare lade bolagen ned samarbetet.
Deras stora idé var att bygga ihop mobiltelefoner med internet, och den idén var det inget fel på. Men bolagen lyckades inte göra verklighet av den. För en utomstående är det både trösterikt och skrämmande att se hur dessa världsföretag blev överrumplade när verkligheten inte stämde med planerna.
För Ericsson var alliansen ett sätt att förverkliga det som Ericssons dåvarande informationschef Pia Gideon kallar företagets »grundvision« om mobilt internet. Det var stort för båda parter. Så här sa Microsoft till nyhetsbyrån Direkt:
»Microsoft betraktar alliansen med Ericsson som ett väldigt starkt strategiskt samarbete.«
När nyheten läckte ut om Ericssons samarbete med Microsoft satt Ulf Avrin på sitt arbete hos en internetkonsult.
– Mobilt internet, tänkte jag. Och så var det ju, berättar han.
Några veckor senare blev han vd för det nya samarbetsbolaget Ericsson Microsoft Mobile Venture AB. Ericsson ägde majoriteten. Bolaget hade ett omfattande uppdrag.
– Vi skulle bygga helheten för det mobila företaget, säger Ulf Avrin.
På nyåret 2000 började arbetet med teknik, affärsplaner och frågor om varumärken. Ett mått på hur stort detta var för Microsoft och Ericsson är att bolagen kontaktade EU för att fråga om konkurrensprövning. EU svarade att de skulle slippa.
Båda parter var entusiastiska. Pia Gideon minns vad Kurt Hellström sa när han kom ut från ett möte med Microsofts grundare Bill Gates.
– De här kan tänka visionärt, de kan tänka stort!
Samarbetsbolaget lanserades i september 2000 och fick sina första beställningar i Norge, Hongkong och Sydafrika. Men det blev aldrig fart i försäljningen.
När Ulf Avrin ska förklara varför alliansen misslyckades nämner han försäljningen först.
– Det var väldigt svårt att samarbeta i säljledet.
Samarbetsbolaget skulle skapa lösningar med komponenter både från Ericsson och Microsoft och »säljorganisationen fick svårt med fokuset«.
– Skulle de sälja det egna bolagets produkter eller produkter från allianspartnern? Säljarna frågade också: »Hur mycket får jag i bonus?«
När affärsplanen mötte verkligheten visade det sig att bonussystemet drev säljarna åt fel håll.
Det låter som ett nybörjarfel?
– Nej, det är att förenkla. Vi insåg att det var en risk. Men det är svårt att ändra på ett belöningssystem. Det handlar om företagets kultur.
– Det här brukar man komma runt genom att låta det ena företaget vara leverantör till det andra. Då blandar man inte ihop säljarnas lojaliteter. Det är en lärdom.
Besvärligt med lojaliteterna blev det också när Ericsson 2001 räddade sina telefoner genom att bilda bolag med Sony. Det innebar att Ericsson hade strategiska samarbeten med två företag som sinsemellan konkurrerade om spelkonsoler och hela idén med dator i vardagsrummet.
Kanske var Sony Ericsson påtänkt redan när Ericsson började arbeta med Microsoft. Ericsson hade i alla fall Sony i tankarna. Pia Gideon berättar om sitt första strategimöte hos Ericsson 1998.
– Sony är en drömpartner, sa vd:n Sven-Christer Nilsson.
Ovanpå allt detta kom problem med tekniken i Microsoftsamarbetet.
– Användarvänligheten var usel, konstaterar Ulf Avrin kort och gott.
Inte heller teknikerna samarbetade bra.
– Det fanns en väldig misstänksamhet mot Microsoft.
Trots att det gick dåligt tycks parterna inte ha gjort mycket för att rädda sin allians.
– Det blev bara segt, säger Pia Gideon och fortsätter:
– Projektet drevs inte av eldsjälar. Dessutom hade Ericsson fullt sjå att överleva.
Ericsson och Microsoft upplöste sitt gemensamma bolag 2002. Verksamheten försvann in i Ericsson.
– Vi sålde 16 installationer, summerar Ulf Avrin.
Hur går det för Microsoft och Nokia?
– De har ett annat upplägg. Nokia ska köpa Microsofts operativsystem. Microsofts säljare kommer aldrig till Nokias kunder. Men det svåra blir att få med sig Nokias utvecklare, säger Ulf Avrin, som nu arbetar i Frankrike för det svenska företaget 4P Consulting.
Och Pia Gideon, nu konsult och styrelseproffs, säger:
– Jag tror att det beror mycket på tillfälligheter, att rätt människor får jobba med varandra.