H&M:s klavertramp
Bild: TT
Den kanadensiske artisten Weeknd skulle lansera två kollektioner i samarbete med klädkedjan H&M. Men en reklambild på en hoodie för barn som publicerades i helgen fick Weeknd att ändra sig.
»Vaknade upp chockad och besvärad av den här bilden. Jag är djupt förolämpad och tänker inte längre arbeta med H&M«, skrev han på Twitter. Luvtröjan hade trycket »Coolest Monkey In the Jungle« och det faktum att modellen som marknadsförde tröjan var en svart pojke fick många att anklaga klädkedjan för rasistiska undertoner.
»Huvudkontoret i Sverige har dålig koll på frågor som rasism«, twittrade en person som uppgav sig ha arbetat i många år för kedjan.
Professorn i statsvetenskap Marie Demker hakade på debatten och kallade det naivt att inte se att en sådan annons väcker ont blod.
DN:s ledarskribent Lisa Magnusson tyckte dock rakt tvärtom och skrev: »Vad är alternativet till att en liten svart pojke står modell för en tröja med påskrift om coola apor? Att bara vita barn får bära den?« Detta fick i sin tur författaren Jonas Gardell att gå i taket och dela hennes artikel på Twitter med utropet: »Ofattbart att @pwolodarski och DN släpper igenom en så häpnadsväckande okunnig text som denna. Läs på om rasismens historia!«
Denna tidnings politiska chefredaktör Johan Hakelius försökte lugna debatten genom att jämföra med hur pedofilskräck fått oss att inte längre tåla att se småbarn nakna på stranden. »Att ’rasa’ över H&M:s reklambild är att se den med rasistens ögon«, bloggade han. Och H&M självt var snabbt att pudla och tog bort tröjan ur sitt sortiment.