Hon är kvinnan bakom filmsuccéerna

Text:

Bild: Frederic J BROWN/AFP/TT

Reese Witherspoon fick ingen Golden Globe i veckan för sin rollprestation som Madeline i »Big Little Lies«. Men som exekutiv producent för tv-serien om en grupp småstadskvinnor och deras familjer så sopade hon ändå rätt rent i genren mini-tv-serier: Bästa serie. Bästa kvinnliga skådespelare. Bästa manliga biroll. Bästa kvinnliga biroll.

Det går bra för Reese Witherspoons livslånga projekt att lyfta kvinnors berättelser om kvinnor. Men det är inte främsta skälet till att hon utmärkte sig så starkt på galan.

Om 2017:s sista månader handlade om det som varit – om regelmässigt våld, sexövergrepp och trakasserier – så tog 2018 avstamp i motsatsen. En knuten, höjd näve hos ett kollektiv av kvinnor som blickar framåt, likt det antika dramat »Lysistrate« (där kvinnorna sexvägrar för att få männen att lägga ner sitt 20 år långa krig), klädda i färglöst svart för att understryka att den tid är slut då vi hade kvinnor som kuttersmycken och dekoration i film och på galor.

Upp på galans scen steg Reese Witherspoon, tillsammans med Eva Longoria, som talesperson för 300 kvinnor från amerikansk showbiz som den 1 januari signerat uppropet #Time’s Up med krav på jämställdhet, solidaritet och stopp för alla trakasserier mot kvinnor.

Reese Witherspoon vet vad trakasserier gör med en kvinna. Hon vet vad det gör med barn. Witherspoons skådespelarkarriär inleddes när hon som 14-åring fick huvudrollen i filmen »Sommarmåne« 1991. I oktober blev hon en av de första Hollywoodstjärnorna som gick ut och berättade om hur hon som 16-åring sextrakasserades av en regissör, och om de producenter och agenter som då förmådde henne att hålla tyst.

Senare, redan innan hon hunnit fylla 30, märkte hon hur de intressanta rollanbuden minskade, och hon placerades i en pytteliten box – den för lättomtyckta kvinnor.

Men Witherspoon låter sig inte tystas längre. År 2000 startade hon ett eget produktionsbolag, Type A Films, med det uttalade målet att skapa kvalitetsfilm för unga kvinnor. »Legally Blonde«, med henne själv i huvudrollen, blev en omedelbar kassasuccé. I sin jakt på berättelser med komplexa kvinnor nosade hon upp Gillian Flynns megabästsäljare »Gone Girl« innan boken ens var publicerad.

Vår tid är den mest avbildade, speglade, beskrivna någonsin, främst genom film och tv. Ändå finns stora grupper av människor som fortfarande väntar på chansen att få höra berättelser om liv som de kan spegla sig i och lära sig av. Knappt var 14:e film i USA förra året hade en kvinnlig regissör. Enligt en årlig studie från USC:s Annenberg School for Communication and Journalism så gällde bara 31 procent av skådespelarrollerna kvinnliga karaktärer.

Men när förra årets största publiksuccéer summeras så har de tre mest framgångsrika filmerna i USA en kvinna i huvudrollen: »Star Wars: The Last Jedi«, »Skönheten och Odjuret« samt »Wonder Woman«. 2017 blev året då samtiden hann ikapp och bevisade hur rätt Hollywoodfeministen Witherspoon hela tiden haft. <