Ur rasistisk synvinkel
Det fanns en tid när nakna barn var symboler för oskuld. Vi behöver inte gå till renässanskonsten. Det räcker med att gå till en vanlig svensk badstrand för några decennier sedan. Det normala då var inte att se en naken, badande fyraåring som ett potentiellt sexobjekt.
Det fanns förstås de som gjorde det. Men pedofilerna var inte normen. Tanken att klä på en treåring en bikinitopp framstod som löjlig, till och med pervers. Det vore att sexualisera barnet. Att antyda att pedofilens blick fanns i oss alla.
Sedan vet vi hur det gick. På några få år blev den amerikanska synen på barns nakenhet även svensk. Pedofilen fick bli norm.
H&M har »bett om ursäkt« efter något som i Svenska Dagbladet kallas en »varumärkeskatastrof«. »Avskyvärt«, skriver någon. »Ren rasism«, en annan. »Rimmar inte med ett modernt samhälle«, säger en varumärkesexpert. Sportstjärnor »rasar« och twittermobben skriker.
Orsaken är en bild på en liten svart pojke med huvtröja i H&M:s försäljningskanaler. Tröjan har tryck, som antagligen kommit till på ungefär samma sätt som de flesta tröjtryck. »Coolest monkey in the jungle«, står det. Någon har väl, på goda grunder, tänkt sig att barn ofta gillar apor. Kanske också att föräldrar kärleksfullt kan kalla sina barn för apor. Men nu har pojken mörk hudfärg, så skiten träffar fläkten.
Det är förstås ingen idé att argumentera mot. En del är genuint upprörda och har kanske erfarenheter av att kallas apa, på grund av sin hudfärg. Det vore dumt att be dem som verkligen utsatts för sådan rasism att tänka om. Andra har gått på universitet och lärt sig att på givna signaler bli systematiskt indignerade via sociala medier. Det vore dumt att be dem tänka. H&M är ett kommersiellt företag och därför, per definition, känsligt för varje opinionsstorm.
Men vi andra kan kanske fortfarande föra ett vuxet resonemang.
Det finns rasister som roar sig med att betrakta svarta människor som djur. Tidvis har det varit en spridd föreställning. Ibland används den idén som en provokation, till exempel när fotbollssupportrar kastar bananer efter svarta fotbollsspelare. Ingen kan alltså förneka att den rasistiska nidbilden finns. Men den är provocerande för de allra flesta, just därför att den är så bisarr, överspelad och mossig. Den är provocerande, eftersom idén att svarta människor är apor, är en avvikande extremhållning.
Att »rasa« över H&M:s reklambild är att se den med rasistens ögon. Det är att göra rasisten till norm, på samma sätt som vi redan gjort pedofilen till norm, vad gäller barns nakenhet. Kanske är vi tvungna att göra det. Men det är likväl ännu en spik i kistan för normaliteten. Ännu en seger för dem som envisas med att låta ytterligheterna bestämma vad som ska röra sig i våra egna huvuden.
»Om du inte ser något galet med den här bilden är det något fel på dig«, skriver en i twittermobben.
Ja. Eller möjligen tvärtom.