Västsvenska handelskammarens vd: »För många hamnar i Sverige«

Text:

Bild: TT, Wikipedia

Johan Trouvé, vd på handelskammaren har svårt att förstå hur en ny hamn ska gå ihop.

– Rent generellt finns det alldeles för många hamnar i Sverige. Jag tror att kapaciteten är runt 50 procent, så det saknas inte hamnar i Sverige direkt, sa Johan Trouvé i P4 Väst morse.

Planerna på att ett kinesiskt företag ska bygga och äga en containerhamn i Lysekil på västkusten har lett till protester. En förstudie pågår, som ska besvara frågor om hur stor hamnen skulle kunna bli, hur många jobb det skulle kunna ge och hur många fartyg som skulle kunna anlända till hamnen. Lysekils socialdemokratiska kommunalråd Jan Olof Johansson ser ett behov av en ny djuphamn i Lysekil.

– Det finns ett behov i västra Sverige att skapa en hamn som klarar av att ta emot den största typen av containerfartyg som framför allt kommer från Asien, säger Jan Olof Johansson. Johan Trouvé på Västsvenska handelskammaren har en annan uppfattning. Han tror att det är osannolikt att Lysekil med en hamn skulle kunna få de stora direktanlöpen.

– Jag ser inte det direkt, säger han till P4 Väst. Vi har Göteborgs hamn som samlar de stora direktanlöpen från världen.

Tommy Niklasson, konsult för det kinesiskt företaget vill enligt P4 Väst inte säga varför de är intresserade av att bygga en hamn, men nu undersöks hur ekonomin skulle kunna gå ihop.

– Det är det vi håller på att titta på, och det hänger ihop med vilken storlek det blir på hamnen, säger Tommy Niklasson.

Joakim Ärlund, vd på branschorganisationen Sveriges Hamnar, ser heller inget omedelbart behov av en ny hamn, men säger att de välkomnar ny konkurrens.

Fokus berättade nyligen om kopplingarna mellan den kinesiska investeringen och landets styrande kommunistparti.