Laddat för kapplöpning

Text: Emanuel Sidea

Bild: ALELION, JONAS EKSTRÖMER/TT, NORTHVOLT

I september 2014 arrangerades it-festivalen »Sthlm Tech Fest« på Radisson Blu Waterfront Hotel i Stockholm. Hundratals deltagare var samlade för att lyssna på några av landets främsta it-entreprenörer. Från Tesla deltog inköpschefen Peter Carlsson. Han konstaterade nöjd att företaget precis hade skrivit på avtal med delstaten Nevada om att bygga den enorma batterifabriken Gigafactory. Konkurrensen mellan delstaterna hade varit stenhård – alla ville ha en bit av Tesla. Särskilt lockade tusentals arbetstillfällen och andra ekonomiska stimulanser som skulle följa fabriksbygget.

Efter att Peter Carlsson återvände till USA dröjde det inte länge förrän han meddelade sin avgång. Hans plan var att i Sverige främst agera som investerare i startupbolag och som styrelseproffs. På bolagsstämmorna följande vår steg han in i styrelsen för bland andra Gränges och Fingerprint Cards.

Redan ett halvår senare ville han tillbaka i operativ tjänst och berättade om sina planer på att bygga »en svensk Gigafactory« i en intervju i december 2016. Namnet Northvolt var ännu inte på bordet. Budgeten var svindlande, lika stor som arran­gemanget för sommar-OS i Rio de Janeiro samma år.

Förutsättningarna var för bra för att låta bli, menade han. Drygt ett år senare är batterikapplöpningen i full gång.

Tesla har lanserat sin andra anläggning, Gigafactory 2, och har planer på fler fabriker. Förhandlingar med delstater pågår just nu. Intresset för batteriteknik tilldrar sig över hela storleksskalan, från megaprojekt till småskaliga initiativ. Även i Torslanda i Göteborg ska det byggas en ny batterifabrik med en kapacitet på cirka 500 megawattimmar per år. Satsningen kommer att till en början skapa ett tjugotal arbetstillfällen.

– Den första i sitt slag i Sverige, enligt Daniel Troedsson, vd för batteritillverkaren Alelion Energy Systems, om tillverkningen av litiumjonbatteripaket.

Företaget fick nyligen ett kapitaltillskott för att sätta upp fabriken. En av investerarna är investmentbolaget Pegroco Invest, där forne statsministern Göran Persson är styrelseordförande och större aktieägare.

Volvo Cars har tidigare meddelat att från och med nästa år ska alla bilar företaget tillverkar drivas med el, vilket också satt fart på kapplöpningen. Samtidigt anser EU att utvecklingen går allt för långsamt.

Tidigare i höstas var toppchefer från de tyska industrijättarna BASF, Bosch, Daimler och Volkswagen inbjudna av Europakommissionen i Bryssel för att diskutera möjligheterna för egen produktion av bilbatterier i Europa. Industrin har mestadels förlitat sig på asiatisk import, men EU och i synnerhet den tyska regeringen, vill öka tempot och industrijättarna ska senare denna månad lägga fram ett förslag på handlingsplan.

På hemmaplan i Sverige har batterisats­ningarna inte kunnat undgå någon.

Northvolt har fått omfattande uppmärksamhet under det gångna året. Peter Carlsson har släppt nyheter med jämna mellanrum vid olika träffar – inte helt olikt Tesla och dess vd Elon Musks tillvägagångssätt. Även förhandlingarna med kommunerna har haft tydliga kopplingar till Teslas metodik. Northvolt bedrev vad som närmast kan jämföras med en tv-sänd audition där ett 40-tal orter i Sverige och Finland var med vid start; vissa fick gå vidare till nästa steg, andra åkte ut.

I juli hade konkurrensen smalnat av och det stod mellan Västerås och Skellefteå. I oktober klargjordes att Skellefteå får den stora anläggningen med kapacitet på 32 gigawattimmar per år, vilket skapar cirka 2 500 arbetstillfällen, och att tröstpriset i form av en demoanläggning går till Västerås.

Northvoltchefen Peter Carlsson har satt en budget på 40 miljarder kronor – det är lika mycket som två Öresundsbroar. Han har kallat det för den största industrisatsningen i Sverige i modern tid, även om det i bolaget inte finns något unikt kunnande om batteriteknik, utan design och tillverkningskunnande ska köpas in från japanska företag.

Läs mer: Saknas: Laddade 40 miljarder

Från ett kontor på Gamla Brogatan i Stockholm driver Northvolt sin satsning med en grundplåt på 120 miljoner kronor som lades av bland andra Stena och Vattenfall. Dessutom har schweizisk-svenska industrijätten ABB, danska Vestas, världens största vindkraftsbolag, samt lastbilstillverkaren Scania valt att satsa vardera 10 miljoner euro, motsvarade knappt 100 miljoner kronor, i ett samriskprojekt tillsammans med Northvolt. I veckan blev det också klart att statliga Energimyndigheten skjuter till 146 miljoner kronor till pilotanläggningen i Västerås.

Det kan låta som enorma belopp, men för till exempel Scania är det ett mindre åtagande som motsvarar cirka en procent av forskningsbudgeten, 2016 uppgick den till 7,2 miljarder kronor.

Kapitalbehoven är samtidigt stora. Tio miljarder kronor ska läggas på första delbygget av batterifabriken i Skellefteå och enligt tidsplanen ska de första batterierna skeppas 2020.

Redan i mars ska bygget av demoanläggningen i Västerås påbörjas. I november sade Northvolts vd att han hoppades få in den första miljarden kronor under 2017. Något besked kring detta har inte lämnats.

Att förlita sig på stora mängder externt kapital är också något av Teslas affärsidé.

Bolagets skulder uppgår för närvarande till 4 miljarder dollar (ej inräknat kortare krediter) och kapitalbehovet uppgår till ytterligare 5 miljarder dollar de kommande åren. Men Tesla skiljer sig från Northvolt på en viktig punkt – bolaget har ett kassaflöde och kunderna står på kö för att köpa deras elbilar.