Årets julklappsjippo: det återvunna plagget

Text:

Bild: Jessica Gow/TT

Varje år utser HUI Research, ett analysföretag som ägs av branschorganisationen Svensk Handel, »årets julklapp”. Och varje år hakar alla medier på och rapporterar om jippot. Jens Hultman, docent i företagsekonomi vid Ekonomihögskolan i Lund, menar i stället att den ska ses som en omvärldsbevakning, rapporterar Dagens Nyheter inför utmärkelsen.  ´

När den 31: a julklappen utsågs under tisdagen föll valet på »det återvunna plagget«. En skräll, enligt kvällstidningarna Aftonbladet och Expressen, som även livesände utnämningen.

Läs mer: Svart dag för småhandlare – systemet i rullning (#46-18)

»Årets julklapp illustrerar hur hållbarhet går från att vara en trend som några konsumenter och företag plockat upp till att bli mer och mer av en hygienfaktor«, säger Jonas Arnberg, vd, på HUI Research i ett pressmeddelande.

Kanske har HUI Research med sin utnämning tagit till sig av kritiken angående att det hela skulle vara ett pr-jippo.

– Vi driver inte konsumtion åt något håll och det är inte vårt syfte. Det är i stället att sätta fingret på en trend i samhället, säger Sophie Nilsonne, analytiker vid HUI Research, när TT ställer frågan.

I samband med utmärkelsen siar även analysföretaget om julhandeln i december. I år tror de att de att den kommer att uppgå till 79,7 miljarder kronor, en ökning med 3 procent från i fjol. Men en eventuell lågkonjunktur runt hörnet är inget som oroar.

Läs mer: Här är elva tecken på lågkonjunktur (#43-18)

– Julklappar är en djupt rotad tradition. Kanske kommer vi att köpa mera hållbara eller färre julklappar men vi kommer ändå fortsätta att handla, säger Sophie Nilsonne till TT.

Fakta | Tidigare vinnare

2017 Elcykel

2016 VR-glasögon

2015 Robotdammsugare

2014 Träningsarmband

2013 Råsaftcentrifug

Läs mer om julhandeln

Här är elva tecken på lågkonjunktur (#43-18)

Ho-ho-hotet mot handeln (#49-17)

»Alla får lika mycket skit« (#46-14)

Forskare: »Julklapparna har blivit hyperindividualiserade« (#51-15)