Birgitta Götestam – en mångsysslare och full av energi

Text: Brita-Lena Ekström

Bild: INGVAR KARMHED/TT

Birgitta Götestam var med och gjorde Örebro, huvudstad i gnällbältet, till en av Sveriges roligaste revyscener.

Riksteatern såg till att dra i gång en lokal Örebroensemble. Året var 1969. Birgitta Götestam tog studenten där och gick vidare för studier vid både Balettakademin och Dramatiska institutet. I slutet av 60-talet arbetade hon som skådespelare vid Riksteatern och fick senare engagemang vid Länsteatern i Örebro.

Tillsammans med sin dåvarande man Peter Flack satte hon upp flera revyer i Örebro. De så kallade Hjalmarrevyerna, som handlar om Hjalmar Berglund från Viby på Närkeslätten, blev omåttligt populära och sattes också upp på teaterscenen Intiman i Stockholm. I slutet av 1980 återuppstod Hjalmarfiguren som tv-serie.

Birgitta Götestam arbetade med revyerna som regissör, författare och artist. En mångsysslare, full av energi och påhittighet. Orädd som få i möten med manliga finansiärer. En annan talang var att få ihop ensembler som fungerade, det vill säga hitta artister som »passade bra ihop«.

Birgitta Götestam regisserade och skrev flera tv-program. Barnprogrammet »Svenska Sesam« är kanske det mest kända. Trettio avsnitt blev det under tidigt 80-tal, med bland andra Magnus Härenstam och Lill Lindfors. 

Tillsammans med Peter Flack gjorde hon satirserien »Nybäddat«.  Humorprogrammen »Nu är det damernas« och »Handväskan« fick båda det prestigefyllda tv-priset silverrosen i Montreux i början på 80-talet.

Birgitta Götestams bror Staffan stannade inte i Örebro. Han är kanske mest förknippad med sin roll som Jonatan i filmatiseringen av »Bröderna Lejonhjärta«. Han har arbetat som skådespelare och teaterchef sedan dess.

Det skulle dröja ganska länge innan syskonen Götestam började samarbeta. 1986 tog de över ledningen för Göta Lejon i Stockholm. Birgitta regisserade sina egna ungdomsmusikaler »Ringo« och »Tjuren Ferdinand«. Flera medlemmar i skådespelarfamiljen Wahlgren medverkade i de här uppsättningarna liksom massor av andra kända namn i showbiz-branschen. 

I en födelsedagsintervju i Dagens Nyheter när hon fyllde 55 år sa hon så här om ungdomsmusikalen »Ringo«.

»Vi var nog först att uppfatta stämningen hos den unga generationen, längtan efter frihet från gamla, invanda tänkesätt.«

Många ungdomar satt även kvar och grät efter nästa musikal, »Tjuren Ferdinand« med sitt antivåldstema, så djupt hade de berörts.

Birgitta Götestam rörde sig mellan skilda genrer även om hon aldrig kvalade in i finkulturens rum. Hon fick också tampas med 60-talets politiska strömningar. Hon och Peter Flack, som hade gjort traditionell barnteater i Örebro i flera år, fick kritik för att inte vara tillräckligt politiska. Kulturnämnden ströp bidragen de fick lägga ner verksamheten – ett sår som aldrig riktigt läkte, berättade Birgitta Götestam i lokaltidningen:

»De här åren förstörde teaterns arbetsglädje, intoleransen mot oliktänkande var förskräcklig. Den traditionella teatern hade tyvärr ingenting att sätta emot.«

De intensiva åren inom teatern tog slut så småningom och Birgitta Götestam engagerade sig i stället inför folkomröstningen om EU 1994. Hon ville gärna se en svensk anslutning till Europeiska unionen och ansvarade för kulturområdet inom Stiftelsen Ja till Europa.

I början av 2000-talet kom Birgitta Götestam tillbaka till Sverige och Stockholm igen efter att ha bott i London några år. Där hade hon utbildat sig inom personlig vägledning, med samtalsterapi och relationsanalys, och startat en kursverksamhet i kommunikationspsykologi

Än i dag kan man lyssna till en och annan sångtext författad av Birgitta Götestam. Lill Lindfors sjunger följande rader i »Längtans samba«.

»Jag vaknar med min längtan, duschar den i morgonljuset, provar varligt om den fortfarande bär.« <