Fick direktören gul(d)sot?
Blogg
Nästan alla har väl hört den förut. Bordssällskapet som berättar:
– Jag gjorde min man till miljonär.
Hurdå?
– Han var miljardär, sen skilde vi oss.
Bilkungen Carlos Ghosn har all tid i världen att erinra sig sådana skämt. Han sitter fängslad i Japan i väntan på rättegång – vilket nämnts tidigare. Hans historia innehåller också en del som knyter an till skämtet.
Innan Carlos Ghosn hamnade i det prekära läget var han främst känd som en hyllad företagsledare. Förutom att vända Nissan hade han också fått ihop en bilallians med den franska tillverkaren Renault. Sedan såg han också till att leda det som utgjorde en av världens största biltillverkare, Renault-Nissan.
För denna grannlaga uppgift fick han en rejäl lön och ersättningar. I genomsnitt runt 15 miljoner dollar om året, motsvarade 135 miljoner kronor och år. Det kan låta som fantasibelopp och det är högt – ungefär tio gånger mer än direktörerna för de japanska konkurrenterna Toyota och Honda.
Men ersättningen kan också ställas i relation till hans amerikanska kollegor. Vd:n för Ford fick under samma tid 24 miljoner dollar om året, motsvarande 217 miljoner kronor. Det står sig slätt mot framlidne Sergio Marchionne, som fick ihop samarbetet mellan Fiat och Chrysler, vilket genererade en årslön på 40 miljoner dollar, cirka 360 miljoner kronor.
Carlos Ghosns ersättning är i sammanhanget tämligen medioker. Särskilt eftersom han tackat nej till jobberbjudanden om att ta över Ford, vilket skulle ha drivit upp hans lön rejält.
Bloomberg spekulerar nu att detta kan vara en tänkbar förklaring till misstankarna som riktats mot honom. På samma sätt som de mer välbetalda kollegorna i branschen ville han leva ett flott direktörsliv med privatjet och bostäder i flera världsdelar. Sin egen pension skulle säkras genom finansiella investeringar.
Kan detta ha varit anledning nog att nalla av Nissans finanser? Det återstår att se om hans försvarsadvokater kommer att åberopa försvarslinjen: Carlos Ghosn drabbades av åkomman kallad guldsot.
Emanuel Sidea, ekonomiredaktör. Läs Emanuel Sideas artiklar för Fokus här. Och hans möte med Ghosn här.