Möt Rojda Sekersöz, regissören bakom nya »En komikers uppväxt«

Text:

Bild: Petronelle Halvorsen

Kött eller inte kött? det är frågan, mumlar Rojda Sekersöz medan hon låter blicken svepa över den grillkolsstinna menyn. Hon försöker att begränsa sig till att äta kött en gång i veckan, berättar hon, men landar ändå i lammspett. »Det är ju så gott.« Och en burk ayran, turkisk yoghurt utblandad med salt och vatten.

– Det är en konstig grej, men det är gott, skrattar filmaren som har kurdiska rötter.

Några dagar efter att vi ses har Rojda Sekersöz senaste film galapremiär: »En komikers uppväxt«, med manus av Jonas Gardell. Filmen utspelar sig dels i 70-talet och dels i nutid, där Juha (Johan Rheborg) tvingas förlika sig med en uppväxt kantad av mobbning. Och en stark längtan efter att passa in.

Rojda Sekersöz berättar att hon identifierar sig med Juhas utanförskap. Även om sceneriet inte kunde ha varit mer annorlunda än hennes egen uppväxt i 90-talets Botkyrka, och senare Älvdalen i Dalarna där familjen var den enda utomeuropeiska i byn.

– Jag har svårt med sociala sammanhang generellt. Inte en eller två personer, men så fort det blir jag plus tre eller fler så är jag inte så närvarande. Då börjar jag fundera på om jag passar in eller inte, vilket gör mig jättedålig på att mingla och det är inte så bra i den här branschen, skrattar hon.

Var passar du in?

– Det har mer att göra med en själv än var man egentligen platsar, jag accep­teras nog i många sammanhang, men i min egen familj tänker jag inte på sådant.

Hon tar en tugga av grillspettet och fortsätter sedan:

– Sammanhanget för »En komikers uppväxt« var otippat för mig. Men inte själva berättelsen och temat; det handlar om individ och grupp och olika metoder för att passa in och vara en del av gemenskapen. Precis som min förra film, så jag fattar exakt varför just jag skulle göra den här filmen.

Rojda Sekersöz är ung i filmkretsar, bara 29 år gammal. Som 19-åring kom hon in på Dramatiska institutet som den yngsta eleven någonsin. Förra året fick hon en Guldbagge för årets nykomling med filmen »Dröm vidare« och hon är allmänt upphöjd i filmkretsar. Ändå gnager den där känslan inom henne att inte riktigt höra hemma. Hon berättar om sina »luckor« i filmvetenskap, och om hur hon får rådfråga sitt team om teknikfrågor.

– Jag kanske borde söka kurser på universitetet och plugga, funderar hon.

Men kan det inte finnas en fördel med det utanförskapet?

– Jag hade inte behövt vara en 100-procentig filmnörd, men kanske 60 procent. Jag upplever att det finns ett tomrum inom mig, en otillräcklighet när jag ska arbeta. Det är alltid bättre att ha kunskaperna och sedan välja bort dem om man vill.

För den som lyssnade på Jonas Gardells dragning vid SFI:s presentation av kommande filmpremiärer, var det tydligt att det var hennes integritet som fick honom att välja Rojda Sekersöz. Gardell berättade om en audition han hållit med kandidaterna, och att det bara var en av dem som vågade säga vad hon tyckte. Som sa att den hyllade författarens slut »inte funkade«. Gardell ska då ha tystnat. Sedan rivit ut de sista sidorna och sagt: »Okej, kom då så jobbar vi.«

– Vi började jobba första gången vi träffades. Det skulle bara vara för att lära känna varandra, men jag gav feedback och han tog emot det bra. Så har vi jobbat hela vägen, berättar Rojda Sekersöz.

Filmintresset tog fart i tonåren när hon såg »The believer« och »Billy Elliot«, två filmer med starka storys som fick Sekersöz att inse att filmen var det starkaste mediet för att nå ut med en berättelse.

– Filmen har kraft att förändra, på gott och ont, och med tanke på att jag har privilegiet att ha tillgång till den här världen vore det dumt att inte utnyttja det verktyget. Men jag är inte låst till mediet. Om och när det kommer verktyg som är mer effektiva för att berätta en historia är jag helt beredd att ändra riktning, säger hon och sveper ner det sista av lammspettet med den salta yoghurten.

Hon ler:

– Jag vill maxa kommunikationen med publiken!

***

Namn: Rojda Sekersöz.

Ålder: 29 år.

Bor: Bagarmossen.

Aktuell: Har regisserat »En komikers uppväxt«.

Åt: Lammspett med ris och ayran på Amida kolgrill i Stockholm.