Den nya oljan heter tv-underhållning

Text:

Toppbild: Unsplash

Toppbild: Unsplash

Att data är den nya oljan har sagts i åratal, i takt med att sociala medier, sökmotorer och andra byggt huset fullt med data som skapat miljardvinster. Data har också bidragit till politiska valsegrar, men inte utan problem: inte var det långt ifrån att den stora Müllerutredningen blev en slags brottsplats USA. Numera talas det allt mindre om data, desto mer om att reglera Facebook, Google, Amazon och de andra höjdarna.

Så nu är det nya tider. Den nya oljan heter tv-underhållning. I år investeras ungefär lika mycket i att producera tv-serier och filmer som det gör i hela oljeindustrin, hisnande 1 000 miljarder kronor.

Till exempel köpte HBO Max nyligen 23 gamla och 3 nya säsonger av satirserien »South park« för 5 miljarder kronor. Det var andra chansen – katalogen med äldre säsonger såldes för 2 miljarder år 2015. Fördubblade priser speglar kapplöpningen bland inte så såta vänner. Just nu leker aktörer såsom Warnermedia, Disney och Netflix vem tar vem. Men framväxten av strömmade videotjänster hänger ihop med att affärsmodellen med betal-tv-kanaler inte har en härlig tid längre. Förhäxad tycks var och varannan inve­sterare vara i jakten på nästa »Seinfeld«.

Medan här på hemma-plan framstår de svenska medieförvärven som att småstjärnorna tar i från tårna: Nyligen fick Telia godkänt av EU att köpa bland annat TV4 (och några andra kanaler) för 9 miljarder kronor. Ett omaka par tycker många som synat förvärvet.

Men alla mot alla siktar mot stjärnorna. Den röda tråden ser desto färre. Innehållet ska bara ut, ut och – det kommer mera. Just nu är vinnarna konsumenterna. Det finns mer att titta på än någonsin tidigare, tv:n kan vara på dygnet runt och ibland ensam som en röst i natten. Men när den nya oljan tar slut för mediebolagen blir det upp till bevis.

I texten finns det 19 referenser till kända tv-serier. Hittar du alla? Svaret får du i nästa nummer av Fokus!

Text:

Toppbild: Unsplash