Boeing kraschar USA:s ekonomi
Bild: TT
Det var demokraten Debbie Mucarsel-Powells tur att ställa frågor när representanthusets transportutskott samlades den 30 oktober i fjol.
På vittnesplatsen framför henne satt Boeings vd Dennis Muilenburg försiktigt lutad mot mikrofonen och med händerna gömda under bordsskivan. I stolsraderna bakom hade anhöriga till offren i krascherna med Boeing 737 Max-planen tagit plats.
Mucarsel-Powell riktade blicken mot den pressade direktören och sa med samma skarpa ton som präglat hela utfrågningen:
– Förväntar du dig att det här flygplanet kommer att flyga igen inom den närmaste framtiden?
– Vår avsikt är att det ska flyga före årets slut, svarade Muilenburg.
Ledamoten kom sedan fram till frågan som redan hade ställts flera gånger. Av kongressledamöter, journalister och anhöriga som hade konfronterat vd:n under en av pauserna i kongressen. Skulle han ta det yttersta ansvaret för krisen och avgå?
– Jag … nej, svarade vd:n.
Knappt två månader senare, dagen före julafton, meddelade Boeing att Muilenburg hade sparkats.
Då stod det även klart att Max-planen inte skulle tillåtas flyga före årsskiftet.
Krisen var långt ifrån över.
I början av 2019 skrev den senaste modellen i Boeing 737-familjen in sig med besked i bolagshistorien. Pressande konkurrens från europeiska Airbus hade satt fart på arbetet med att ta fram den nya Max-serien, som snart blev det snabbast säljande planet i bolagets historia. Bara under 2019 beräknades mellan 895 och 905 flygplan kunna levereras. På längre sikt såg det strålande ut – fler än 5 000 beställningar.
Flygplansmodellen hade dock redan dragit på sig negativa rubriker. 189 män-niskor dödades i samband med att ett Lion air-plan kraschade utanför Indonesiens kust i oktober 2018.
Samtidigt som olyckan utreddes fortsatte planet att flyga. Tragedin stoppade heller inte Boeingfabrikens produktion i Renton i delstaten Washington.
Fram till den 10 mars 2019 hade totalt 386 av de beställda flygplanen levererats.
Det var då vändningen för succéplanet kom. Ethiopian airlines flight 302 kraschade strax efter att ha lämnat Addis Abeba. Samtliga 157 personer ombord omkom. Olycksplanet var precis som i Indonesien en nyligen levererad Boeing 737 Max.
På bara några dagar förbjöd flygmyndigheter i flera länder planet från att flyga.
Till slut fattades samma beslut även i USA.
»Boeing … en stor, stor besvikelse för mig. En stor besvikelse.«
Donald Trump till CNBC under Världsekonomiskt forum i Davos i januari.
Donald Trump har flera gånger framhävt Boeing som ett av de största och bästa amerikanska bolagen i världen. Han kände Dennis Muilenburg redan innan Vita huset-tiden och ringde upp vd:n i mitten av december, enligt New York Times. Trump var orolig för Boeing och berättade att han fått höra att produktionen av Max-flygplanen skulle upphöra. Muilenburg försäkrade presidenten om att ett produktionsavbrott skulle vara tillfälligt och att det inte var aktuellt med några uppsägningar.
Dagen efter meddelade Boeings styrelse att produktionen av Max-planen skulle avbrytas tillfälligt med start i januari.
Boeings besked väckte stor uppmärksamhet och analyserades omedelbart av ekonomer och branschexperter. Slutsatsen var tydlig: Ett produktionsstopp i ett stort och tungt börsbolag som Boeing skulle få konsekvenser för USA:s ekonomi. Vissa analytiker förutspådde en sänkning av den amerikanska BNP-tillväxten med en halv procentenhet. Andra menade att det kunde bli mer än så.
Finansministern Steven Mnuchin konstaterade i Fox News att flygjättens problem inte bara var ett bolagsproblem.
– Det är ingen tvekan om att Boeing-situationen kommer att bromsa BNP-siffrorna. Boeing är en av de största exportörerna och med 737 Max tror jag att det kan påverka BNP med så mycket som 50 punk- ter det här året, sa USA:s finansminister.
Bland experterna vädrades också oro för uppsägningar, trots att Boeing sagt att det inte fanns risk för varsel eller permissioner. Samtidigt var det anställda hos underleverantörer som beskrevs som ett orosmoln.
Flygindustriexperten Robert W Mann varnade i NBC News för en kedjereaktion bland leverantörer i såväl USA som Japan och Korea. Han beskrev även hur han själv hade sett krisen förvärras under ett besök vid en Boeinganläggning, där flygplanskroppar staplats som trästockar. Under flygstoppet fortsatte flygtillverkaren att producera drygt 400 flygplan som inte har kunnat levereras och som man därför inte har fått fullt betalt för.
– Det går helt enkelt inte att hitta en plats att parkera ett flygplan på längre, sa Mann till tv-kanalen.
Det växande antalet flygplan som inte levererats visade sig också i sifferform när Boeing presenterade sitt bokslut 29 januari. Det var, som väntat, dyster läsning. Kostnaderna som kopplades till Max-krisen hade fördubblats – till motsvarande 178 miljarder svenska kronor. Förlustsiffrorna på 636 miljoner dollar lyste klarröda. Det blev bolagets första helår med förlust på över 20 år.
I amerikanska medier har Boeings problem pekats ut som en möjlig riskfaktor för Trumps valkampanj. Inför valet 2016 utlovade Donald Trump nya jobb inom USA:s tillverkningsindustri. Det har sedan varit ett återkommande tema under Trumps tid som president. »Jobb, jobb, jobb«, hörs ofta under presidentens högljudda kampanjmöten.
Att Boeings problem dragit ut på tiden och dessutom väntas slå mot den amerikanska ekonomin mitt under valrörelsen har inte imponerat på presidenten.
När Trump intervjuades av CNBC under Världsekonomiskt forum i Davos lade han delvis skulden för att att den amerikanska ekonomin inte gick bättre under 2019 på Boeing.
Bolaget som presidenten tidigare talat om som ett av de största och bästa i världen beskrevs nu på ett helt annat sätt.
– Du vet, när man talar om tillväxt, det är så stort att en del säger att det är mer än en halv procentenhet av BNP. Boeing … en stor, stor besvikelse för mig. En stor besvikelse, sa den amerikanske presidenten.
FAKTA: Boeingkrisen
10 mars 2019: Det andra 737 Max-planet kraschar kort efter start från flygplatsen i Addis Abeba i Etiopien.
13 mars 2019: USA:s flygsäkerhetsmyndighet FAA meddelar att samtliga 737 Max-plan stoppas från att flyga.
19 mars 2019: Boeing uppger att mjukvaran för planens nödsystem, som kopplas till krascherna, ska uppdateras.
15 april 2019: American airlines ställer in 115 flighter dagligen efter att 737 Max-planen inte får flyga.
27 juni 2019: Boeing meddelar att ett nytt fel upptäckts med mjukvaran under tester i flygsimulator.
24 oktober 2019: Bolaget uppger att man räknar med att få tillstånd att flyga planen igen under det fjärde kvartalet.
11 december 2019: FAA:s chef Steve Dickson säger att Max-planen inte kommer att få flyga förrän någon gång under 2020.