Bytt är bytt – men byts tillbaka
Om Telias styrelse får sin vilja igenom på årsstämman i dag kommer bolaget att byta namn till – Telia.
Innovativt, kan tyckas, eller aningen onödigt. Speciellt med tanke på att senast telekombolagets varumärke fick en ny kostym, 2011, hamnade slutnotan på en kvarts miljard.
Ska man vara petnoga heter bolaget i dag Telia Sonera Aktiebolag men använder i Sverige, Norge, Danmark och Estland företagsnamnet Telia. Nu ska allt bli Telia Company.
Det blir sjätte gången som Kongl. Elecktriska Telegraf-Werket får nytt namn sedan starten år 1853. Med tanke på att man nu slopar Sonera kan man räkna med att det inte dröjer alltför länge innan bolaget kallar sig Televerket igen.
Namnbyten brukar ofta signalera att företag vill fly från sin historia. Som när skandalomsusade vårdföretaget Carema 2013 blev Vardaga (vilket i sociala medier snabbt döptes om till Vårdaga).
Telia Sonera har haft sin beskärda del av skriverier om skumraskaffärer i Centralasien de senaste åren.
Men att ändra varumärke är knappast en generallösning. Fråga bara PR-avdelningen på den anrika belgiska chokladtillverkaren Italo Suisse, som i slutet av 2013 bytte namn till Isis. Att det existerade en terrorgrupp med samma namn som just börjat slakta människor i Syrien och Irak hade tydligen undgått dem.
Belgarna har nu bytt namn igen. Precis som läkemedelsföretaget Isis, plånbokstjänsten Isis och flera andra av de 270 företag och varumärken vid namn Isis som varit registrerade hos amerikanska patentverket.
Telia Company slipper i alla fall slåss mot jihadister. Det enda styrelseledamöterna behöver oroa sig för är en aktiekurs som dalat som en skidbacke senaste året.