Drömmen om en varmare värld
Det är väl den tiden på året. Fattiga januari är över. Kylan och mörkret står oss upp i halsen. Vad gör vi? Vi reser långt, långt bort. I veckan presenterade turistnäringens branschorganisation sitt bokslut för 2011. Ett rekordår, som det brukar heta. Trots trista ekonomiska tider ökade flygresorna med hela tolv procent. Siffrorna väntas fortsätta uppåt i år.
De miljömässiga aspekterna bekommer uppenbarligen inte medelresenären det minsta. Inte service eller benutrymme heller, verkar det som.
För några dagar sedan rapporterades det att lågprisbolaget Ryanair i sex av tio fall struntar i att följa Allmänna reklamationsnämndens fällningar. »Det är en skandal för flygbolaget och flygbranschen i stort«, dundrade Jan Bertoft på Sveriges Konsumenter.
Storebrorsan SAS rättar sig förstås alltid efter ARN:s beslut. Men Ryanair? De rycker på axlarna, tackar för uppmärksamheten och fortsätter att kränga flygstolar för struntsummor. I veckan beskrev bolagets marknadschef SAS inställsamhet som ett »idiotiskt« beteende. Någon dag senare redovisade Ryanair en oväntat stor vinst för tredje kvartalet i fjol.
Drömmen om en annan, bättre värld väger helt enkelt tyngre än tjafs om försenade flyg och förlorat bagage. Det märks inte minst på den pågående, minst sagt intensiva reklamkampanjen för soldränkta nybuskisrullen »En gång i Phuket«. I filmen drar Peter Magnussons misslyckade karriärscoach till Thailand för att skriva den stora romanen.
Usla bolag och dåliga filmer tycks dock inte avskräcka svenskarnas dröm om ett annat liv. En nyhetsvecka som den här, som präglats av attackerande björnar och sibirisk chockkyla, går det att förstå.