Elon Musk betalar dyrt för mötesplats för få

Teslagrundaren Elon Musk köper Twitter för att värna yttrandefriheten. Men för hur många?

Text:

Toppbild: Patrick Pleul / AP

Toppbild: Patrick Pleul / AP

Det är inte någon mindre summa pengar Elon Musk tänker lägga ut för köpet av sociala medie-företaget Twitter. Totalt 44 miljarder dollar, ungefär 428 miljarder kronor, kostar det att ta företaget från börsen enligt den överenskommelse som slutits. Inte heller är det de små orden som används för att beskriva affären. Teslachefen själv talar i termer om mänsklighetens framtid och menar att han köper bolaget för att värna en hotad yttrandefrihet. 

”Yttrandefrihet är fundamentet för en fungerande demokrati, och Twitter är en digital mötesplats där saker som är viktiga för mänsklighetens framtid debatteras”, skriver Musk i ett pressmeddelande och lovar samtidigt att förbättra produkten.

Nuvarande Twitter-vd:n Parag Agrawal säger att plattformen har ”syfte och relevans som gör avtryck på hela världen”.

Självbilden är i alla fall god. Och ja, Twitter har sedan starten 2006 blivit en mötesplats för politiker, journalister och debattörer. Mest känd som flitig twittrare är förre amerikanske presidenten Donald Trump, som portades från Twitter efter stormningen av Kapitolium 2021. Trump har dock meddelat att han inte kommer att återvända till Twitter även om han släpps in i värmen igen. 

Sista kvartalet förra året hade Twitter drygt 217 miljoner användare. Siffran må låta gigantisk, men utslagen över befolkningen blir verkligheten en annan. Enligt Internetstiftelsens undersökning ”Svenskarna och internet” använde bara två av tio svenskar Twitter någon gång under förra året. Och endast sju procent använder plattformen dagligen. Jämförelsevis använde sju av tio svenskar konkurrenten Facebook det senaste året. Över hälften dagligdags.

De flitigaste twittrarna är 90-talisterna. Gissningsvis är inte alla diskussioner som förs av digniteten ”mänsklighetens framtid”. Fokus-redaktionen tycker sig se att stor vikt läggs vid memes och frågor av typen ”Är Umeå bättre än Skellefteå?”. Kanske får plattformen mer tyngd med Elon Musk vid rodret.

***

Text:

Toppbild: Patrick Pleul / AP