Gyllene måsen drar – då tar Onkel Vanja över

När utländska kedjor lämnar Ryssland löses inhemsk efterfrågan med kreativa medel.

Text:

Toppbild: Matt Rourke/AP

Toppbild: Matt Rourke/AP

I och med Putins invasion av Ukraina har många internationella kedjor valt att lämna Ryssland. Över 400 företag har antingen lämnat landet helt eller ställt in affärerna tillfälligt, visar en sammanställning från Yales universitet. Coca-Cola, Starbucks och Mcdonalds är bara några av de amerikanska jättar som tagit sina händer från den ryska marknaden.

Ett bolag som däremot ännu inte gjort det – trots att man vill – är hamburgerkedjan Burger King. Enligt ägarbolaget Restaurant Brands International har man planer på att stänga 850 hamburgerrestauranger i Ryssland, men franchisetagaren Alexander Kolobov vägrar. ”Vill vi avbryta verksamheten direkt? Ja. Kan vi göra det i dag? Nej”, skriver RBI i ett pressmeddelande. Eftersom moderbolaget bara äger 15 procent enligt en joint venture-affär går det fortfarande att få sin Whopper-burgare i Ryssland.

Konkurrenten Mcdonalds har däremot tagit sina gyllene vingar och lättat från rysk mark. Tillfälligt, är det sagt, och personalen ska avlönas tills företaget kommer tillbaka. Men hur länge det dröjer är osäkert, och den ryska befolkningen verkar vilja ha sin Big Mac innan dess. Rysslands immaterialrättsmyndighet har tagit emot en ansökan om att få starta snabbmatskedjan Onkel Vanjas. Moskvas borgmästare har uttryckt sig positivt om förslaget, och sagt att huvudstadens 250 Mcdonalds-restauranger kan bytas ut inom ett år.

Någon större förändring av lokalerna lär inte behövas. Onkel Vanjas logotyp är minst sagt lik Mcdonalds logga. Röd bakgrund, vit text, och samma gyllene bågar, bara vridna 90 grader medsols och med ett gult streck som gör att de formar ett B. I det kyrilliska alfabetet uttalas det normalt som v. V som i Vanja. Eller v som i västerländskt vakuum.

***

Prenumerera på Fokus här – i brevlådan eller enbart digitalt

Text:

Toppbild: Matt Rourke/AP