Matbranschens spånskiva

Text:

När Nils Gyllensvaan 1952 fick ett brev från en ung entreprenör som förklarade »Vi vill köpa möbler ...« kunde han inte ana hur viktigt det skulle komma att bli. I dag är Ikea företagets enda kund. Men det räcker ganska bra. Varje år levereras närmare fyra miljoner exemplar av den världsberömda bokhyllan Billy från Kättilstorp till möbeljättens varuhus runt om i världen. Egentligen fanns det bara en liten jobbig detalj som störde 30-årsfirandet av Billy häromåret. Gyllensvaans får inte en krona mer betalt för en hylla nu än vad de fick när tillverkningen startades i slutet av 1970-talet. Sägnen säger att det var självaste Ingvar Kamprad som kom på namnet »Billy«. (Testa att säga »billig« på småländska så förstår ni.)

För att klara ekvationen gäller det att ha samma inställning till kostnader som Ingvar Kamprad själv. »Hallarna ger ett nästan ödsligt intryck trots att det är maskiner i gång överallt. Här och var skymtar en människa«, berättade Göteborgs-Posten i ett reportage 2010. Den extremt låga bemanningen är en förklaring. Ständigt billigare råvaror är en annan. Varje morgon rullar långtradare lastade med spånskivor från Europas alla hörn in i Kättilstorp. Och många är de ortsbor som fått besök av lastbilar som har svårt att hitta till fabriken.

Det är inte svårt att förstå varför spånskivor kallas »skogsbranschens köttfärs«. Det handlar om att finfördela någon form av trä och sedan pressa samman röran till skivor. Dafgårds i Källby är också ett anrikt familjeföretag som levererar till Ikea. Viktigaste exportprodukten är köttbullar, eller ska vi kalla det »livsmedelsbranschens spånskivor«