Musk – brandfacklans mästare
Elon Musk håller vad han lovar. Med en tweet lyckas han skapa debatt om ett helt lands vara eller icke vara.
Toppbild: TT
Som Fokus tidigare har kunnat rapportera har Teslagrundaren Elon Musk köpt sociala medie-företaget Twitter med avsikt att värna yttrandefriheten och främja en debatt som kan påverka mänsklighetens framtid. Vad gäller det senare verkar Musk ha slagit in på rätt bana. I veckan kom statistik som visar att Japans population föll med 644 000 förra året, till dryga 125 miljoner invånare. Under året föddes 831 000 människor i landet, samtidigt som strax över 1,4 miljoner dog. Stängda gränser under pandemin har dessutom gjort att många utländska invånare lämnat Japan. Enligt Kyodo News är befolkningsminskningen den största sedan mätningarna började genomföras på 1950-talet.
Musk, aldrig sen att greppa mobilen, twittrade att ”om ingenting görs för att födelsetalen ska överstiga dödstalen kommer Japan till slut att upphöra att existera”. Tweeten väckte reaktioner, bland annat mot Musk själv, som anklagades för att snedvrida debatten. Det handlar inte om att Japan slutar existera som land utan om sociala utmaningar när befolkningspyramiden ändras, som en Twitteranvändare påpekade det.
Även den japanska staten fick kritik, och anklagades för att inte göra nog för att hindra befolkningsminskningen. I Japan är barnomsorgen illa utbyggd och kvinnor har svårt att återvända till jobbet efter att ha fått barn. Dessutom har den japanska regeringen fört en hård migrationspolitik linje som gjort det svårt för företag att hitta arbetskraft. Även om man har lättat på kraven och infört visum för utländska arbetare har pandemin gjort söktrycket lågt.
Hur förde då Elon Musk själv senare fram debatten om Japan? I skrivande stund har han gått vidare och avhandlar nästa ämne om mänsklighetens framtid:
”Chokladmjölk är vansinnigt gott. Tog precis lite.”