Spökskeppet i Kattegatt och lärdomar från U137

Statsminister Ulf Kristersson meddelade i dag att Sverige vill att Yi Peng rör sig mot svenskt vatten. 

Text:

Bild: TT

Där ligger hon, Yi Peng 3, i Kattegatt. Den danska regeringen måste nu fatta samma svåra beslut som Thorbjörn Fälldin och hans regering behövde för 43 år sedan. Då var det den sovjetiska ubåten U137 som gått på grund utanför Karlskrona och Fälldin måste avgöra om besättningen skulle tas i land och förhöras och ubåten beslagtas. Danskarna måste bestämma hur de ska agera eftersom det kinesiska fartyget befinner sig i deras vatten. Även Sveriges regering har ett beslut att fatta eftersom det sabotage Yi Peng 3 misstänks ha varit inblandat i ägde rum i Sveriges ekonomiska zon. Ulf Kristersson handlar i Fälldins anda när han nu offentligt ber Yi Peng 3 att röra sig mot svenskt vatten. 

Först verkade Yi Peng 3 skynda sig iväg från platserna där två fiberoptiska kablar av allt att döma saboterades morgonen den 17 november och morgonen den 18 november. Snabbt nådde hon Stora Bält, och efter att hon hade seglat igenom denna internationella farled verkade hon vara på väg mot Atlanten. Något liknande hände också förra året, när Newnew Polar Bear seglade iväg efter att två kablar och en pipeline skadats i Östersjön. Men sedan stannade Yi Peng 3 mitt i Kattegatt, i Danmarks ekonomiska zon, och där ligger hon kvar. Liksom Newnew Polar Bear ägs Yi Peng 3 av ett kinesiskt rederi och seglar också under kinesisk flagg. 

Yi Peng 3 i Kattegat. Foto: Mikkel Berg Pedersen

Det är oklart vem som beordrade henne att stanna, men oavsett vem som gav ordern är det kinesiska fraktfartygets närvaro i dansk ekonomisk zon ett dilemma för Danmark. Hade hon stannat i danskt territorialvatten hade danska myndigheter kunnat gå ombord och förhöra besättningen, men i den ekonomiska zonen har ”värdlandet” inte samma rättigheter. Dessutom måste Danmark beakta hur Kina och Ryssland skulle reagera på ett sådant steg. För Yi Peng 3 har kopplingar till ryska staten (dokumenterade av Helsingin Sanomat), och inget kinesiskt handelsfartyg ger sig på något så äventyrligt som sabotage av andra länders undervattenskablar utan statens medgivande.  

Situationen är spänd, och det finns ingen enkel lösning vare sig för den danska eller den svenska regeringen. När U137 gick på grund visade Thorbjörn Fälldin hur man går till väga för att visa styrka samtidigt som man undviker en eskalering. ”Håll gränsen!”, var statsministerns tydliga order till flottan. Sedan, när svenska marinofficerare hade tagit sig ut till ubåten och talat med besättningen, fick U137 segla iväg. Sovjeterna kunde knappast klaga på behandlingen, men Sverige hade visat att man inte lät sig kuvas. Och bilderna från U137, där en sovjetisk officerare står ovanpå ubåten och ser osäker ut, kablades världen runt. 

Fiskare på Sturkö upptäckte U137 utanför Karlskrona och slog larm den 28 oktober 1981. U 137 hade utan tillstånd tagit sig in på svenskt inre vatten och på militärt skyddsområde. Regeringen sade nej till en sovjetisk begäran om att få bärga båten. UD framförde en protest till Sovjets ambassadör. Foto: Jan Collsiöö / TT

Ett kinesiskt handelsfartyg är naturligtvis inte samma sak som ett sovjetiskt örlogsfartyg. Men också i detta fall behöver svenska (och danska) myndigheter visa styrka utan att utmana kineser och ryssar på ett sådant sätt att angreppen på svenska intressen, som undervattenskablar, trappas upp mer än vad som redan är fallet. 

På tisdagen handlade Statsminister Ulf Kristersson i sin företrädare Fälldins anda när han meddelade att Sverige vill att Yi Peng rör sig mot svenska vatten. 

– Så att vi enklare kan samarbeta i vad som har inträffat, sade han på en pressträff. 

Danmark för redan dialog med Kina, rapporterade Berlingske på måndagen. Och Kristersson förklarade på pressträffen: 

– Från svensk sida har vi haft kontakt med fartyget och Kina och framfört att vi vill att fartyget rör sig mot svenskt vatten, säger statsministern under en pressträff. Han betonade att det inte ligger någon anklagelse i den önskan och inte heller att den har att göra med den brottsutredning som polisen inlett. 

Naturligtvis är ett kinesiskt handelsfartyg inte samma sak som en sovjetisk ubåt. Men också i detta fall behöver svenska (och danska) myndigheter visa styrka utan att utmana kineserna och ryssarna på ett sådant sätt att de trappar upp sina angrepp mot oss än mer än redan är fallet. 

”Vi lagför brott mot den maritima världsordningen!” är till synes Kristerssons budskap. Att sabotera havsbaserad infrastruktur är ju ett brott mot UNCLOS, FN:s regelverk för haven och sjöfarten. Både Ryssland och Kina har skrivit under UNCLOS. Och om man ämnar lagföra brott mot havens konstitution finns det fler varianter än att arrestera besättningen. Det skulle räcka med att, som 1981, signalera att Sverige inte tänker låta sig kuvas. Det är ditåt Kristersson verkar vilja röra sig. 

***