Tappad form
I samband med att prins Carl Philip för fyra år sedan lanserade gnistskyddet »Slottet brinner« – som återförsäljaren Svenskt Tenn i veckan plockade bort hans namn ifrån eftersom det visade sig vara formgivet av någon annan – blev han intervjuad av Tilde de Paula i TV4. Såhär i efterhand är klippet mycket plågsam underhållning.
– Var det en egen idé som prinsen hade eller kom det som en tanke …, hinner Tilde de Paula fråga innan Carl Philip fångar ordet och replikerar:
– Det kom som en tanke på posten kan man säga.
Sedan beskriver han processen som »jättekul«, men när han ombeds prata om inspirationen och tankarna inför verket tittar han upp i luften, kliar sig nervöst på benet och hittar inte riktigt orden.
Alla Carl Philips designprodukter – bestick, porslin, en logga och gnistskyddet – har under flera år fått kritik för att ha väldigt nära förlagor. Vissa har kallat dem plagiat. Men Carl Philip har fortsatt profilera sig som Formprinsen, med hjälp av reklamaren och Bukowskischefen Mikael Storåkers.
I intervjun med Tilde de Paula får Carl Philip också en fråga om han och kronprinsessans då blivande make Daniel Westling delar intresset för design och konst.
– Till viss del, men vi delar nog mer sport och idrott och sådana saker, svarar prinsen.
Prins Daniel fick bygga sitt varumärke på det intresset. Som Idrottsprinsen profileras han inom ett område han både kan prata om och vill jobba med. Han – mannen av folket – fick också den prinstitel som den riktiga designprinsen Sigvard Bernadotte förlorade när han gifte sig med en kvinna av folket, och förgäves kämpade för att få tillbaka. Ännu en gång framstår Daniel Westling som den i kungafamiljen som dragit största vinstlotten.