Årets digitala svensk 2019: Anna-Lena Wretman, Getswish

Text:

Bild: Petronelle Halvorsen

När du köper din biljett till kollektivtrafiken, när du vill dela en restaurangnota med kompisgänget eller när du köper fika på en fotbollscup. Alla tillfällen där du tidigare behövde kontanter har nästan helt tagits över av betalapplikationen Swish. Och det har gått snabbt för Getswish, bolaget som står bakom appen.

För bara sju år sedan drog man igång projektet, med alla svenska storbanker i ryggen.

Nu har man 7,2 miljoner användare och bara i år har det skett 530 miljoner betalningar med Swish.

– Vi i Sverige har en lång tradition med banker som samarbetat och tillsammans byggt bolag som Bankgirot och BankID. Därför var vi tidigt ute med Swish om man jämför med resten av Europa, säger Anna-Lena Wretman.

2016 tog hon över jobbet som vd för Getswish och sedan dess har tjänsten utökats från att användas av enbart privatpersoner till att även omfatta e-handlare och föreningar.

– Vi vill vara ett betalalternativ i alla lägen. Förr fick du vända hem när du glömt plånboken, men i dag är det mobilen du inte kan vara utan.

Denna utveckling gör att Anna-Lena Wretman tror att det fysiska betalkortet kan försvinna.

– Ja, det fysiska plastkortet du har i plånboken lär inte finnas kvar i all framtid. På sikt tror jag att fler kommer att ha sitt betalkort i mobilen och det ser vi redan
i dag i form av olika pay-tjänster. Jag tror det är bra med flera betalalternativ, speciellt om kontanterna försvinner som betalmedel i handeln, vilket de spås göra kring 2023.

Innan hon tog över vd-jobbet jobbade hon flera år med affärs- och it-utveckling på en av storbankerna och som rådgivare på Riksbanken. Att det var här, som chef för en bransch där kontanterna spås försvinna från handeln inom bara några år, trodde hon inte som 18-åring att hon skulle hamna.

– Nej, jag skulle bli sjukgymnast eller kanske idrottslärare. Men så fick jag ett extrajobb på en bank via en granne i Borås och fascinerades över hur uppstyrt allting var. Det var ordning och reda, och det gillar jag, säger Anna-Lena Wretman.

Getswish har växt snabbt. I dag använder ungefär 80 procent av den svenska befolkningen i åldern 12 till 65 år tjänsten. Får Anna-Lena Wretman drömma fritt ska man lika gärna kunna betala sin kaffe på en bakgata i Rom med Swish.

– Jag vill att man ska kunna betala med Swish oavsett var man befinner sig. I dag finns vi endast i Sverige, men genom samarbete med liknande tjänster i andra länder hoppas jag att det ska bli möjligt. I ett första steg tittar vi på våra appkolleger i Norden och övriga Europa.

Så, vad väntar ni på?

– Appbolag älskar att prata med varandra och utbyta erfarenheter. Men alla är inte lika långt fram som vi i Sverige. Vi har varit väldigt tidigt ute, ligger 5–7 år före många andra och har brutit ny mark på området. Sedan kompliceras allt av själva banköverföringarna mellan länder med olika valutor.

På ett personligt plan: Vad innebär utmärkelsen?

– Jag är väldigt stolt, inte minst för mina medarbetare som jag verkligen vill lyfta fram. Sedan hoppas jag att jag kan att dela med mig av mina erfarenheter till andra kvinnor och berätta om den resa vi har gjort.

Juryns motivering:

Årets digitala svensk leder en revolution. På bara några år har sju och en kvarts miljoner svenskar anslutit sig. Det här är en revolution som jämnar ut spelplanen mellan stora och små, mellan land och stad. Bara Ica och Ikea har starkare varumärken, enligt en aktuell undersökning. Nu sker närmare 50 miljoner transaktioner varje månad. Årets digitala svensk är vd:n för betalapplikationen Swish, Anna-Lena Wretman.

Alla vinnare:

- Årets svensk: Jens Ganman

- Oxenstierna: Pia Bergman

- Parlamentariker: Mia Sydow Mölleby

- Ekonomi: Michael Arnör

- Digital: Anna-Lena Wretman

- Innovation: Fredrik Hjelm

- Kultur: Karin Olsson

- Medicin: Christopher Gillberg

- Samhällsbyggare: Michael Pirosanto

Miljö: Ola Engelmark