Årets svensk Ekonomi: ”Kände att nu kan jag sluta”
Att Volvo Cars noterades på Stockholmsbörsen var viktigt för vd:n Håkan Samuelsson. I och med det blev han redo att lämna över till efterträdaren.
Bild: Fredrik Sandberg
Den 29 oktober förra året var en speciell dag för personbilstillverkaren Volvo Cars vd Håkan Samuelsson. I företagets flaggskeppsbutik i Kungsträdgården i Stockholm samlades högdjur från näringslivet som Northvolts Peter Carlsson och AB Volvos ordförande Carl-Henric Svanberg. Svenskt Näringslivs Jan-Olof Jacke var där liksom näringsminister Ibrahim Baylan. Minerna var glada och en lätt nervositet låg i luften. Skeppsklockan av mässing som lånats in från Stockholmsbörsen visade nio och Håkan Samuelsson inledde dagens börshandel med klockringning. Applåder. Busvisslingar. Efter tjugo år utanför aktiemarknaden var Volvo Cars åter börsnoterat.
Några månader efter introduktionen har Volvo-aktien stigit med cirka 30 procent. Håkan Samuelsson själv har däremot meddelat att han kommer att sluta inom kort. Hans kontrakt sträckte sig till årsskiftet och i mars tar skotten Jim Rowan, över.
Juryns motivering:
Ekonomer kallar gärna Sverige »ett litet, öppet land«. Oftast med en stolt underton: svenskar är rationella nog att inte hänga upp sig på nationalitet i ekonomiska frågor. Men globaliseringen och geopolitikens återkomst har påmint oss om att det inte alltid är så enkelt. Få varumärken, om något, är så intimt förknippat med Sverige som Volvo. Det var en omtumlande händelse när Volvo för tio år sedan blev ett kinesiskt företag. I år blev företaget åter delvis svenskt, efter en lång process som lyckades förena globaliseringens villkor med nationella värden.
– Det är hög tid att Volvo får en ny vd. Jag har hållit på längre än de flesta och blivit 70. Nu dök det upp en möjlighet snabbare, och det känns bra för alla, för mig också naturligtvis, säger Håkan Samuelsson.
Motalasonen hade en bakgrund inom Scania och industrikoncernen MAN när han 2010 tog plats i Volvo Cars styrelse. Kinesiska Geely hade då köpt bolaget från amerikanska Ford. Två år senare, 2012, blev Samuelsson vd för personbilstillverkaren. Innan han kom in i företaget såg han med vemod på »vad som hände med nationalklenoden«. I dag är han väldigt nöjd med hur Volvo har utvecklats under hans decennium vid rodret.
– Det var inte så många som trodde på Volvo när Geely köpte företaget. Vi är nu dubbelt så stora, vilket ger mer resurser till att utveckla rätt produkter, och vi har ett bredare och modernare produktprogram än för tio år sedan.
Framför allt, säger han, har Volvo blivit ett äkta globalt företag.
– Förut var det ett Göteborgsbaserat internationellt bolag, men i form av exportör. Nu har vi en global närvaro, med inte bara försäljning, utan produktutveckling och produktion över hela världen.
Nationalklenod har du kallat det, hur svenskt är Volvo i dag?
– Volvo är svenskt, men man får vara väldigt försiktig med att definiera det. Basen för varumärket, hela vårt arv är svenskt. Det bygger på svenska värderingar. Men Volvo som företag är och ska vara ett globalt företag.
Håkan Samuelsson har vid ett flertal tillfällen sagt att ha Geely som ägare är som att ha vilken annan ägare som helst, så även denna gång. Det kinesiska ägarskapet låg dock som en våt filt över börsintroduktionen, där bedömare uttryckt farhågor för den kinesiska statens inflytande.
– Vi som litet land har inte råd att säga: kineser ska vi vara restriktiva att samarbeta med. Det finns många länder som kommer upp om du börjar gå den vägen. En värld där vi handlar med varandra är en mycket säkrare värld.
Hur kommer det sig då att ett globalt företag noteras på Stockholmsbörsen? För tio år sedan hade Volvo noterats på flera olika börser, tror vd Samuelsson. Men i dag kan aktier handlas överallt.
– Då kommer vi tillbaka till traditioner och ursprung. I Stockholm attraherar vi ett mycket större intresse från analytiker. I New York hade vi varit en relativt marginell produkt.
Hur viktigt var det för dig att Volvo börsnoterades?
– Det kändes som ett viktigt steg, nu har jag varit med och byggt upp Volvo, och gett det en kontakt med finansmarknaden. Jag kände, ja, nu är jag klar, nu kan jag sluta.
Jim Rowan tillträder som ny vd för Volvo Cars den 21 mars. För Håkan Samuelsson väntar en lugnare tillvaro.
– Jag ska göra något spännande – men inte exekutivt.
Inget nytt vd-uppdrag?
– Nej nej, där har jag gjort rejäl övertid redan.
Fakta:
Namn: Håkan Samuelsson
Ålder: 70 år
Aktuell: Avgående vd för Volvo Cars. Lämnar över till efterträdaren Jim Rowan den 21 mars.
Bakgrund: Född i Motala 1951, studerade till civilingenjör vid KTH. Har haft flera chefspositioner vid Scania, bland annat teknisk direktör i Brasilien, senare vice koncernchef. Efter millennieskiftet vd för MAN Nutzfahrzeuge, därefter koncernchef för MAN AG i München. Tog 2012 över efter Stefan Jacoby som vd för Volvo Cars. Styrelseordförande
***
Vinnare i samtliga kategorier av Årets svensk:
Årets svensk: Kammaråklagare Paulina Brandberg är årets svensk
Årets svensk – kultur: Anders Cullhed, professor emeritus i litteraturvetenskap och författare till ”Dante - den förste författaren”
Årets svensk – ekonomi: Håkan Samuelsson, VD Volvo Cars
Årets svensk – miljö: Gustav ”Rävjägarn” Bergström, generalsekreterare för Rivningsraseriet
Årets svensk – innovation: ABBA, skapare av abbatarerna
Årets parlamentariker: Nooshi Dadgostar, partiledare Vänsterpartiet
Årets Oxenstierna: Pelle Amberntsson, utredare på Myndigheten för kulturanalys