30 000 resenärer påverkas i SAS-strejken
SAS och pilotfacken har inte kommit överens. Nu tas piloterna, med omedelbar verkan, ut i strejk. SAS vd Anko van der Werff kallar strejken för ”skamlig” medan Svensk pilotförening anser att SAS tvingade fram den.
Bild: Erik Johansen / NTB
Strax efter klockan 12 på måndagen gav SAS vd Anko van der Werff beskedet att parterna inte har kommit överens och att piloterna därför tas ut i strejk:
– Det här är riktigt, riktigt dåliga nyheter. Vi är förkrossade, säger han till medierna som samlats utanför Näringslivets hus i centrala Stockholm.
Förhandlingarna mellan SAS och piloternas fackförbund har pågått intensivt under helgen, och fortsatte att manglas på måndagsförmiddagen. Strejken betyder att de plan som flygs av cirka 900 SAS-anställda piloter nu ställs in. Runt 30 000 passagerare per dag berörs, enligt SAS.
Enligt van der Werff, som är märkbart upprörd, försvårar strejken bolagets möjlighet att hitta investerare. SAS ledning har sedan tidigare beslutat om en räddningsplan där bolaget ska ta in 9,5 miljarder kronor. van der Werff säger att beslutet är förödande och sätter företagets framtid på spel.
– Vad vi har här är en strejkkultur. Det här är sjätte strejken de senaste tolv åren. Hur i hela världen ska vi lyckas hitta investerare om det fortsätter så här, säger han.
Han kallar strejken för ”skamlig” och beklagar också att den inträffar under vad som enligt honom är den mest intensiva perioden för bolaget på två och ett halvt år.
Enligt SAS förhandlingschef Marianne Hernæs inleds strejken direkt, men de piloter som är ute och flyger tas ut i strejk först när de kommit till sin hemmabas.
– Det här är en mycket, mycket allvarlig situation för SAS, säger hon.
Hon uppger också att förhandlingarna och hotet om strejk har gjort att människor inte vågat boka flygbiljetter med SAS. Enligt Marianne Hernæs insåg parterna klockan 11.59 att de inte skulle lyckas komma överens.
Martin Lindgren, ordförande för SAS-sektionen på Svensk pilotförening, uppger att facket inte ansåg sig ha något annat alternativ än strejk.
– Vi anser inte att vi väljer det här utan att SAS tvingar oss, säger han.
Piloterna har, enligt facket, varit beredda att göra ”betydande eftergifter”. Martin Lindgren vill inte gå in på några detaljer i förhandlingarna, mer än att de inte kom i mål.
– Vi skyller det på SAS. De vill inte komma överens utan vill ha strejk, säger han.
Han uppger att facket står redo att återuppta förhandlingarna ”när de kan”, men att fokus nu ligger på att ta hand om medlemmarna.
Näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S), som i början av juni klargjorde att staten inte kommer att skjuta till mer pengar till SAS, säger i en skriftlig kommentar till TT att staten som aktieägare i SAS ”följer situationen noga”. ”I övrigt har vi inga kommentarer, det är arbetsmarknadens parter som ansvarar”, skriver Thorwaldsson.
Förhandlingar mellan de svenska, norska och danska pilotföreningarna och SAS ledning har pågått sedan i november förra året. Pilotfacket menar att SAS har åsidosatt återanställningsrätten som finns i kollektivavtalet, genom att anställa ersättare via bemanningsbolag i stället för att återanställa tidigare medarbetare.
Fakta: Inställda flyg
Strejken beräknas leda till att cirka 50 procent av alla SAS-flygningar ställs in och kommer påverka cirka 30 000 passagerare per dag.
De flygningar som genomförs av SAS Link, SAS Connect och SAS externa partners berörs inte av strejken.
SAS erbjuder ombokning av flygningar som påverkas men uppger att möjligheten att boka om kunder till likvärdiga flygningar kommer vara mycket begränsad.
Kunder erbjuds också att antingen acceptera en återbetalning, eller boka om sin biljett till ett senare datum eller att själva ordna alternativa resesätt och söka ersättning från SAS.
Källa: SAS