Därför förlorar Microsoft
Bild: Scanpix
Pc eller Mac? Bland tekniknördar på 80-talet var det ett minst lika viktigt ställningstagande som att vara hårdrockare eller syntare. Och debatten har fortsatt. De senaste tre decennierna har präglats av stenhård konkurrens och tuff rivalitet i teknikbranschen – en rivalitet som i slutänden handlar om hur vi får information, hur vi kommunicerar med varandra och vilka produkter som slutligen hamnar i våra händer.
I sommar har det blåst upp nya strider. Utspelen har haglat nästan lika frekvent som under en hederlig svensk valrörelse, och Google och Microsoft ligger i luven på varandra.
Det började 7 juli, då Google presenterade Chrome OS, ett operativsystem som enligt planerna ska finnas på marknaden i mitten av nästa år, ungefär en månad efter att Windows presenterat sin sökmotor Bing.
Microsoft kontrade med att avslöja att de kommer att erbjuda gratisversioner av Office-programmen, som i dag står för en tredjedel av företagets försäljning. Det är ett stort steg för Microsoft som delvis omprövar sin väl inarbetade affärsmodell och öppnar för nätbaserade tjänster.
29 juli bekräftade Microsoft och Yahoo att de ska samarbeta under en tioårsperiod för att möta Googles växande dominans.
Men enligt Henry Chesbrough, chef för Center for Open Innovation på Berkeley-universitetet i Kalifornien, finns det betydligt mer spännande företag än Microsoft just nu.
– Microsofts försäljning har legat ganska still de senaste åren. Så kallade minidatorer, netbooks, har slagit hårt mot pc:s och laptops och jag tror att det kommer att påverka Microsofts möjligheter att växa i framtiden, säger han.
Kommer framtidens teknikkrig i stället stå mellan Apple och Google? Spekulationerna tar ny fart när Googles vd Eric Schmidt lämnar Apples styrelse i början av augusti.
Michael Gartenberg, teknikanalytiker på undersökningsföretaget Interpret i New York, är inte förvånad.
– Apple har använt Googles tjänster i en rad produkter. Men under de senaste åren har Google med produkter som Android, ett operativsystem för så kallade smartphones, och Chrome OS gett sig in på områden där de konkurrerar direkt med Apple. Även om deras affärsmodeller ser väldigt olika ut så konkurrerar de i slutändan om samma kunder, säger han.
Varför söker sig då Google, som är en gigant på webben, in på nya områden? Sju av tio internetsökningar i USA görs med Google, företaget agerar också som ett jättelikt bibliotek, ett webbaserat kontor, och har snart en bild på varje gata i hela världen: allt i linje med målsättningen att göra all världens information sökbar.
Under våren och sommaren har Googles feelgoodstämpel bleknat, och bolaget målas i stället ut som en maktgalen Darth Vader som vill ta över allt. Som Microsoft.
Men verksamheten bygger på en viktig förutsättning: ett öppet internet. Om inte nätet är öppet och tillgängligt, så kan inte Google hitta det du vill ha på internet, till exempel bilder, musik, böcker, filmer och andra dokument.
Men Google har sina vita fläckar. Facebook med sina 250 miljoner användare är ett exempel på företag som har stängt Google ute.
Testa att googla en gammal högstadiekompis, och resultatet känns inte alltid jätteaktuellt. Kanske en gammal hemsida och ett protokoll från ett möte som hon närvarat på. Kanske ett citat från lokaltidningen.
På Facebook kan du däremot se bilder på hennes barn, få reda på var hon varit och badat eller ätit till middag och länkar till blogginlägg hon gillar. Men den som vill veta vad som händer på Facebook måste gå till Facebook; i stort sett allt som postas på Facebook stannar där och är inte sökbart på Google.
Det handlar om hur webben ska struktureras. Varför använda sig av Googles kyligt rationella matematik för att söka en tandläkare, hitta ett bra hotell eller ett nytt objektiv när du kan fråga nätverket av kompisar, kollegor och ytligt bekanta på Facebook eller Twitter?
Att jätten Google skulle känna sig hotad av ett företag som inte ens vet hur man ska tjäna pengar låter kanske lite märkligt, men enligt tidningen Wired har Facebook redan börjat konkurrera med Google om webbtrafik. Den senaste månaden har de sänt mer trafik än Google till sajter som till exempel PerezHilton.com och Dlisted.
Apples App Store har blivit en enorm succé och är inte heller helt bra för Google. För även om Iphone gjort det betydligt trevligare att surfa på webben, så är det oftast smidigare att besöka en sajt med hjälp av en Iphone-applikation. Twitter finns till exempel på nätet, men många användare väljer att twittra via en applikation i stället för att besöka Twitter.com med hjälp av en webbläsare.
– Det har gjorts mer än 1,5 miljarder nedladdningar från App Store under första året, vilket är ganska anmärkningsvärt. Konsumenterna gillar applikationerna, säger Michael Gartenberg.
Det innebär en ofantlig mängd sökningar som Google inte är inblandat i. Och den tid människor lägger på applikationer – läsa tidningen, spela spel, kolla upp restaurangkritik – konkurrerar med den tid de annars skulle ha surfat runt på nätet via Google.
Snart förväntas Apple lansera sin »tabletcomputer«, som enligt rykten ska se ut som en stor Ipod Touch. Med över 50 000 applikationer kan den komma att stjäla mycket tid från den Google-dominerade webben.
Ur det perspektivet är det kanske inte så konstigt att Google satsar på nya områden. Men Michael Gartenberg är tveksam till hur mycket företagen kan skada varandra. Google och Apple är i grunden mycket olika företag med helt olika filosofier.
För Apple handlar det främst om att sälja hårdvara och företaget ser sig som arkitekt av den ultimata användarupplevelsen. Google, som inte producerar någon hårdvara, och vars affärsmodell går ut på at sälja annonser, bryr sig inte om att styra användarupplevelsen på samma sätt.
– Det finns rum för båda modellerna, de kompletterar varandra, säger Gartenberg.
Konkurrenter eller kollegor. Det verkar vara i Silicon Valley det händer. Enligt Henry Chesbrough ser framtiden strålande ut.
– Google och Apple är två mycket innovativa företag, fast på väldigt olika vis. Lägg till Facebook, som jag tror kommer bli ännu viktigare i framtiden, och vi har flera innovativa företag som tävlar om att ge den ultimata upplevelsen till konsumenten i flera olika digitala medier.