Emanuel Sidea: H&M:s tronskifte – nödvändigt, men en aning sent
Bild: TT
Stefan Persson stiger av som styrelseordförande i klädjätten H&M. Det är också en familjeuppgörelse när sonen, Karl-Johan Persson, vd sedan drygt tio år tillbaka, föreslås bli ny ordförande inför årsstämman i maj. Detta blev klart i dag, i samband med att de senaste kvartalssiffrorna offentliggjordes.
På sätt och vis är det väntat. Stefan Persson har hunnit fylla 72, i maj är han närmare 73. Även om 70-årsstrecket inte är med i den senaste versionen av svensk kod för bolagsstyrning, finns det en informell gräns vid 70 (som också var med i tidigare utkast till kod) och som påverkar många bolag. I detta fall har det nog mer att göra med att Stefan Persson vill hinna spela lite mer golf, även om han i ett uttalande säger sig vilja vara fortsatt engagerade om om i en ny roll.
Karl-Johan Persson efterträds av Helena Helmersson, som varit operativ chef och omedelbart blir ny vd. Hon har tidigare varit hållbarhetschef. Utåt försöker bolaget visa att det handlar om att hållbarhet har sådan vikt att en tidigare chef nu lyfts till högsta ledning.
Då ska man också minnas att Helena Helmersson, i rollen som globalt produktionsansvarig, sa till Fokus 2018 att man ibland flyger hem kläder från fabrikerna i Asien för att spara tid, och konstaterade att det ändå inte är snabbt nog för att möta konsumenternas efterfrågan.
– Det handlar om några veckor tills det är ute i butik, sa hon.
Så mycket för hållbarhet.
Att man nu gör ett vd-byte är en aning för sent. Redan 2018 tyckte jag det var hög tid för Karl-Johan Persson att lämna som vd sedan bolaget tappat mark på en rad områden. De har inte lyckats möta konsumenternas förändrande beteenden, ställa om från fast fashion och få stopp på den fallande bruttomarginalen - vilket sammantaget straffat bolagets aktie på börsen. Under Karl-Johan Perssons vd-tid, september 2009 till idag, har aktien backat 6,8 procent. Under samma tid har börsindex (OMXS30) nästan dubblats i värde. En olycklig utveckling är bara förnamnet.
Men dagens vd-förändring med mer av samma löser inte bolagets långsiktiga utmaningar. Nytt blod är vad H&M behöver – en vd som tål att ta obekväma beslut och kan få till en omstart. Att rekrytera internt löser inte nämnda problem.
Tronskiftet markerar bara en sak som bolagets samtliga aktieägare borde vara varse: H&M är en familjeaffär. Stefan Perssons röst hela vägen från golfbanan kommer fortfarande att fälla avgörandet.