Klart svensken ska ha husvagn – hemestertrafiken tätnar

Morrar du om väglöss när du fastnar bakom en husvagn eller möter en husbil på fjällvägen? Vänj dig. Det finns 400 000 till.

Text:

Bild: Fredrik Sandberg/TT

Vi bor i världens husvagnstätaste land. Vi har näst flest husbilar per capita efter finländarna. Vi är världsbäst på rullande minihem.

Det varken börjar eller slutar med pandemins nya hemestervanor. Inte heller den 13 september 1986 när fjärde avsnittet av Macken sändes i SVT och tre miljoner svenskar lärde sig tralla ”man ska ha husvagn”.

Husvagnar fanns redan på 1800-talet, då hästdragna. 1897 kom den första bildragna och 1948 började företaget SMV i Örebro tillverka svenska husvagnar. När bilismen slog igenom på femtiotalet hängde husvagnen så att säga på med tillverkare som Kabe, Polar och Cabby.

Senaste årsskiftet fanns 285 965 inregistrerade svenska husvagnar. Under första halvåret i år såldes ytterligare 2 074, en ökning med 30 procent jämfört med samma tid i fjol.

2007 var rekordår för husvagnsförsäljarna med 6 323 vagnar, men i omkörningsfilen låg då en större och biffigare konkurrent: husbilen. 2012 passerade husbilen med 3 598 sålda exemplar mot husvagnens 3 449 sålda vagnar.

De husbilar vi mötte på svenska vägar hade länge oftast tyska skyltar. Inte så konstigt eftersom tyska Hymer var först att tillverka husbilar i Europa redan 1961.

Vid millennieskiftet såldes knappt 1 000 husbilar i Sverige för att 2018 toppa med 7 218 nyregistrerade.

Vid årsskiftet fanns 105 518 husbilar eller personbil klass 2 som de flesta formellt registreras som. I år har ytterligare 2 390 husbilar registrerats. 400 000 alltmer välutrustade små hem kan rulla på vägarna.

Det går nästan tre husvagnar på varje husbil. Om de senare verkar fler längs vägen beror det på att husvagnen kan krokas av och parkeras på favoritplatsen. Sen kan man ta bilen hem till arbetsveckan.

Priserna varierar förstås beroende på storlek och utrustning. Även här går det tre husvagnar på en husbil: kring 300 000 kronor för vagnen och runt en miljon för bilen.

Tycker du att det är ovanligt mycket husvagnar i Norrland? Helt rätt, flest husvagnar finns i Arvidsjaur med 13 per 100 invånare, tvåa är Älvsbyn med 12 per 100, Dorotea, Malå, Sorsele, Arjeplog och Älvdalen har alla över 10 per 100, medan svensken i gemen nöjer sig 2,8 per 100 invånare.

Hemestertrafiken tätnar även på sjön där båtförsäljningen slog alla tiders rekord i fjol med 28 000 sålda fritidsbåtar:

– Vi kunde sålt fler, men det var brist på både plast och halvledare, säger Mats Eriksson, vd för båtbranschens riksförbund Sweboat. Många har beställt ny båt för leverans nästa år. Båtbristen har gjort att begagnatpriserna ökat.

– Mest efterfrågat är funktionella motorbåtar på 4 – 6 meter som snabbt kan ta dig till badön eller stugan. Aluminiumbåtar ökar, liksom vattenskotrar. Om vi sålde 1 000 för några år sedan är det kanske 3 000 i år. Elbåtarna är rätt få, men det börjar komma tillverkare som erbjuder el som alternativ till diesel. Men det säljs cirka 1 000 utombordare på el varje år.

Låga räntor och höjda bostadsvärden lyfter marknaden, men mest påverkar nog pandemin, tror Mats Eriksson:

– En katalysator för den som funderat på båt och nu inte kunde resa söderut på solsemester.

I Sverige finns omkring 750 000 fritidsbåtar, de flesta små. 135 000 av dem medger övernattning, 87 000 motorbåtar och 48 000 segelbåtar.