Kvartssekelskapitalism

Text:

Det börjar med snabba klipp på stressade storstadsmänniskor. I bakgrunden oroliga röster från ekonominyheter. Tre unga brats sprutar champagne. Sedan rösten.

»Hur i hela friden blev världen så kortsiktig?«

Vid det här laget tror man på vänsterpartiet. Eller ett fackförbund, som vill sälja in någon trygghetsförsäkring via en reklamfilm.

»Kortsiktigheten bygger knappast ett blomstrande samhälle. Den bryr sig inte om framtiden«, säger rösten.

Två killar i AFA-luvtröjor drar en gatsten genom ett skyltfönster. Fler bilder av innerstadsmisär. Som successivt glider över i gryning över ett villakvarter. Lekande barn. Skuggor bakom lakan på tvättsträck. Och så slutorden:

»Rent krasst, kortsiktighet är mindre lönsamt än långsiktighet. Därför är vi kortsiktighetens fiende. Vi är Skandia.«

Skandia?

Man rätar på sig i soffan. Försäkringsbolaget som för mindre än tio år sedan hade bonussystemet Wealthbuilder? Med de renoverade lyxlägenheterna på Strandvägen? Som kallades Skandalia?

Japp. Samma företag.

Reklambyrån Acne har gjort filmen. Firman som kläckte »Alla ska med« åt socialdemokraterna.

Efter att ha ägts av sydafrikanska Old Mutual i fem år, är Skandia åter i Sverige. Bolaget ägs numera av sina egna sparare i en intrikat konstruktion. Nu vill Skandia upphäva finansmarknadens själva hörnsten. Vd Bengt-Åke Fagerman förklarade kampanjen i Dagens Industri.

– Vi tillhör ingen maktsfär och behöver inte skapa vinst för aktieägare.

Skandias kampanj är typisk. Kortsiktighet har inte varit så ute sedan Träd, Gräs och Stenar låg på topplistan.

På fredagen noteras bolaget bakom Face-book på den amerikanska Nasdaqbörsen. Inför börsdebuten säljer Facebook aktier till allmänheten för maximalt 13,8 miljarder dollar. När Mark Zuckerberg och hans bolagsledning kuskat runt för att marknadsföra aktierna har de haft ett återkommande budskap – långsiktighet.

– Vi hoppas attrahera investerare som tror på vår mission och är entusiastiska över dess långsiktiga potential, sa bolagets finanschef David Eberson i den märkliga video som presenterades ihop med börsprospektet.

Investerare som önskar snabba vinster – håll er undan!

– Vi tror att Facebook kan bli ett extremt lönsamt bolag om tio år och bortom det, förkunnade Eberson med sängkammaröst. Och sa i nästa andetag att bolaget inte tvekar att göra en extra investering, även om det drabbar marginalen på kort sikt.

Liksom Skandias reklamafilm är Facebookchefens ord ännu bara retorik. En hel del »walk« återstår innan vi vet om »the talk« infrias. Men ambitionen verkar mer uppriktig denna gång. Och att det inte handlar om den greenwashing som vissa energibolag ägnat sig åt de senaste åren.

Facebook har aldrig varit ett särskilt ädelt bolag. Google har ju, som en jämförelse, haft sin devis »don’t be evil« och försöker än i dag bli älskade av nätvärlden. Facebook och Mark Zuckerberg, däremot, har vandrat sin egen väg, lanserat tidslinjer och skitit i omvärlden. Inte minst Zuckerbergs rättsprocesser med sina gamla affärspartners, förevigade i filmen »The Social Network«, har omöjliggjort helylle-profilen.

Nej, snacket om långsiktighet är något annat. Det har mer att göra med Kapitalism 4.0 som blivit ett kodord internationellt och efterlystes av SEB-ekonomen Klas Eklund förra året på DN Debatt. En kapitalism som inte utger sig för att vara »god«, men som är långt mer hållfast än dagens finanskapitalism. Se bara på hur världens långsiktigaste investerare, Warren Buffett, dyrkas dessa dagar.

Det är nog inte ambitionen vi ska ifrågasätta den här gången. Men kan några få motkrafter hålla sina löften när kasinot drar i gång igen om några år?