Liten på jorden
Bild: Scanpix
Den här gången är pressvisningen i Cupertino i stället för i San Francisco. Och för första gången sker en produktlansering utan legendariske vd:n Steve Jobs vid rodret.
Obetydliga förändringar kan tyckas. Men när det gäller Apple är inga detaljer för små för att dissekeras. Företaget jobbar målmedvetet med att skapa mystik av sekretess. De har förfinat en marknadsföringsmetod som går ut på att omvandla tystnad till ryktesspridning för att slutligen lätta på förlåten under väckelseliknande former inför en samlad världspress.
Och aldrig har hajp-maskinen gått varmare än inför veckans Iphone-lansering.
Att Apple lyckats med att sätta bilden av sig själva som skapare av världens viktigaste och stiligaste konsumentelektronik råder det inget tvivel om. De kan år 2011 stoltsera med både världens högst värderade varumärke, och världens näst största börsvärde. Med en så hög värdering följer det också att minsta harkling från nye vd:n Tim Cook kan skapa eller utplåna miljoner från börsvärdet.
Men bortom all yta, förväntan och storytelling finns också hårda siffror. Den hårdaste av dessa är att Apple sedan sitt inträde på den globala mobilscenen bara lyckats kapa åt sig 4,6 procent av marknaden. Nokia, som ofta betraktas som en fornstor dinosaurie på utdöende, är fortfarande överlägset störst med sina 22,8 procent. Apple må dominera i Stockholms tunnelbana, men världen är väldigt mycket större än så.
Den verkligt stora rörelsen på mobilmarknaden sker i stället på, både bildligt och bokstavligt, rakt motsatt sida av jordklotet från Cupertino sett.
Shenzhen i södra Kina har av 30 års ekonomisk reformpolitik förvandlats från fiskeby till mångmiljonmetropol. Det är härifrån den största delen av världens telefoner härstammar.
Ofattbara en miljard mobiler uppskattas komma ut ur Shenzenregionen varje år. Elektronikmarknaderna här är så vidsträckta att de får räknas i kvadratkilometer snarare än fotbollsplaner. Människor äter, sover och lever hela sina liv här. Men framför allt köper och säljer de kommunikationssamhällets legobitar på lösvikt.
I analysföretaget Gartners siffror över marknadsandelar trängs Shenzhen-telefonerna i gruppen »övriga«. En post som är större än Samsung, LG och Apple tillsammans, och som vuxit från 18,9 procent till 35,8 procent under de år Iphone funnits på marknaden. En stor del av dessa telefoner säljs på den gråa marknaden av »shanzai«, den ökända kinesiska piratbranschen. De är ofta byggda helt eller delvis efter någon av de stora tillverkarnas ritningar, med samma komponenter, från samma fabriker, men ihopsatta av en annan montör och sålda under namn såsom »Nckia« och »Blockberry«.
Flodvågen av billiga shanzai-telefoner som de senaste åren sköljt över världen utanför västvärlden påvisar teknikens transformerande kraft mer än någon iPhone. I våras blev Indiens före detta telekommunikationsminister samt sex telekomchefer åtalade i en korruptionsskandal som kan härledas till shanzai-telefonerna. Vissa har också spekulerat i att det var inflödet av billiga mobiler som tände den arabiska vårens gnista.
Men inte alla Shenzhen-telefoner är shanzai. Där finns också snabbväxande och regionalt kända lågprisvarumärken såsom Micro Max, Spice, Maxx Mobile och Karbonn. Att någon eller några av dessa kommer att ta sig ut ur »övriga«-kategorin och på allvar börja tävla med de stora verkar inte helt osannolikt.
Men då väntar en helt annan utmaning. På den snabbt skiftande mobilmarknaden är sambandet mellan säljvolym och lönsamhet svagt. Apple lyckas med sin ynka marknadsandel kapa åt sig hela två tredjedelar av de åtta största tillverkarnas vinster. Nokia som säljer flest telefoner gör för närvarande inga pengar alls. För att raka hem storvinsten krävs en hel del yta, förväntan och storytelling.