
Nöden är uppfinningarnas moder
När makthavaren duckar journalisternas frågor gäller det att ta till knep.
Toppbild: Jessica Gow/TT
Även den dumme anses vis så länge han är tyst, och kan verka förnuftig så länge han inte öppnar munnen, brukar det heta. Ordspråket är något som landets alla pr-experter verkar ha tagit fasta på. I dagens medietränade samhälle låter företagsledare och makthavare antingen som papegojor när frågeställningarna blir obekväma – eller så håller de tyst.
En som verkar jobba enligt det senare tillvägagångssättet är Ericssons vd Börje Ekholm. Efter att SVT:s Uppdrag granskning avslöjat att telekombolaget haft samröre med terrorsekten IS har han duckat reportrarnas frågor. Enligt Uppdrag gransknings ansvarige utgivare Axel Björklund har redaktionen sökt Ekholm i flera månader – förgäves. Ericsson-vd:n valde istället att göra en intervju med Dagens Industris reporter, som inte satt på samma bakgrundsmaterial som SVT:s granskande journalister. Ekholm medgav förvisso för DI att Ericsson kan ha mutat IS-terrorister för att få göra affärer i Mosul, men många frågor förblev obesvarade.
Vad gör man då som journalist om den man granskar ger en kalla handen? Ger upp? Nej. Lurar i buskarna utanför hemmet i sann Janne Josefsson-anda? Så 2015. UG valde att röka ut räven ur grytet han senast vistats i – nämligen DI. I en annons i tidningen skriver redaktionen att man sökt Ekholm och gärna vill ställa 12 centrala frågor till honom om den misstänkta mutaffären:
”Nu skriver vi till dig här i stället. Du verkar läsa Dagens industri.”
Om knepet leder till en intervju är oklart. Klart är att det ledde till reaktioner på Twitter. En helsidesannons i DI kostar 155 900 kronor. Johan Ingerö, policyansvarig på Kristdemokraterna – som vill banta public service – beskrev annonsen som ett ”flagrant och respektlöst slöseri” med skattepengar. UG:s Axel Björklund försvarar det hela som ”ett kul grepp” som var värt pengarna. Kanske lugnar också att SVT fick ”en fin rabatt” av Dagens Industri.
Även den dumme anses vis så länge han är tyst, och kan verka förnuftig så länge han inte öppnar munnen, brukar det heta. Ordspråket är något som landets alla pr-experter verkar ha tagit fasta på. I dagens medietränade samhälle låter företagsledare och makthavare antingen som papegojor när frågeställningarna blir obekväma – eller så håller de tyst.
En som verkar jobba enligt det senare tillvägagångssättet är Ericssons vd Börje Ekholm. Efter att SVT:s Uppdrag granskning avslöjat att telekombolaget haft samröre med terrorsekten IS har han duckat reportrarnas frågor. Enligt Uppdrag gransknings ansvarige utgivare Axel Björklund har redaktionen sökt Ekholm i flera månader – förgäves. Ericsson-vd:n valde istället att göra en intervju med Dagens Industris reporter, som inte satt på samma bakgrundsmaterial som SVT:s granskande journalister. Ekholm medgav förvisso för DI att Ericsson kan ha mutat IS-terrorister för att få göra affärer i Mosul, men många frågor förblev obesvarade.
Vad gör man då som journalist om den man granskar ger en kalla handen? Ger upp? Nej. Lurar i buskarna utanför hemmet i sann Janne Josefsson-anda? Så 2015. UG valde att röka ut räven ur grytet han senast vistats i – nämligen DI. I en annons i tidningen skriver redaktionen att man sökt Ekholm och gärna vill ställa 12 centrala frågor till honom om den misstänkta mutaffären:
”Nu skriver vi till dig här i stället. Du verkar läsa Dagens industri.”
Om knepet leder till en intervju är oklart. Klart är att det ledde till reaktioner på Twitter. En helsidesannons i DI kostar 155 900 kronor. Johan Ingerö, policyansvarig på Kristdemokraterna – som vill banta public service – beskrev annonsen som ett ”flagrant och respektlöst slöseri” med skattepengar. UG:s Axel Björklund försvarar det hela som ”ett kul grepp” som var värt pengarna. Kanske lugnar också att SVT fick ”en fin rabatt” av Dagens Industri.