Sista striden är här
Ragnarrök. Enligt den fornnordiska mytologin var detta gudarnas avgörande strid som skulle leda till världens undergång. På tyska heter det Götterdämmerung, mest känt som titeln på den sista operan i Wagners storverk »Nibelungens ring«.
Götterdämmerung var även rubriken på en artikel i magasinet Der Spiegel i fredags. Även om det inte är världen som är på väg att gå under, så åtminstone en värld. Med många gudar och över 600 000 invånare.
Det handlar om Volkswagen AG – världens i dag största biltillverkare, med varumärken som Audi, Skoda, Seat, Porsche, MAN och – sedan uppköpet i fjol – svenska Scania. De aktuella gudarna är de två herrar som styr koncernen. Vd:n Martin Winterkorn och ordföranden Ferdinand Piëch. Striden gäller vad som ska hända om exakt två år. I fredags fyllde Piëch 78 år. Vid 80 lämnar han över ordförandeklubban till någon annan.
Fram till nyligen trodde alla att Winterkorn var det självklara valet. 67-åringen har varit vd sedan 2007 och beskrivs närmast som en yngre (mindre gammal) kopia av Piëch. Men nu hade Der Spiegel uppgifter om att successionen inte var riktig lika prydlig som man trott. Tidningen ringde upp Piëch som meddelade: »Jag har distanserat mig från Winterkorn.«
Uttalandet har skakat såväl Tyskland som hela fordonsindustrin. Vad är det egentligen som händer i Wolfsburg? För att svara på den frågan måste man ta några steg tillbaka och betrakta både Ferdinand Piëchs egen historia som Volkswagens i stort.
Piëch är dotterson till Ferdinand Porsche, grundaren av sportbilsmärket som också designade den första VW-bubblan. Ingenjören Piëch började sin karriär 1963 i det då lilla familjeföretaget Porsche. En bit in på sjuttiotalet hoppade han över till Audi som några år tidigare köpts upp av VW. 1993 lyftes Piëch upp till chefsstolen för hela Volkswagen, ett företag som då var ganska illa ute. Genom en offensiv strategi med flera uppköp, lyckades han vända skutan. 2002 blev han styrelseordförande.
Ferdinand Piëch har alltså i första hand gjort sin karriär i VW i egenskap av tjänsteman. Parallellt har han också sina ärvda aktier i familjebolaget Porsche, som vid den här tiden, i början av 2000-talet, bara ägde en handfull procent av aktierna i VW. Fordonsjätten kontrollerades i stället av delstaten Niedersachsen med strax över 20 procent. Men i en serie affärer började Porsche nu köpa upp sig i VW och nådde 50 procent 2009. I samma veva tog VW över själva bilmärket Porsche, och Porsche Holding blev ett rent ägarbolag för klanen Piëch/Porsche.
Familjen har alltså ägarmakten i VW och alla som utmanar den borde i teorin vara dömda att förlora. Men hälften av den 20-hövdade styrelsen består av facket, som nu gett Winterkorn sitt stöd, liksom politikerna i delstaten, som har två platser. Och frågan är hur enig familjen är. Genom åren har de två grenarna Piëch och Porsche haft flera konflikter och i ett uttalande förkunnar nu Wolfgang Porsche, att kusinen Ferdinand Piëchs uttalanden får stå för honom själv.
Att Winterkorns öde verkligen leder till öppen splittring i familjen vore trots allt sensationellt. Ferdinand Piëch brukar vinna de personstrider han är inblandad i.
Vem ska då ta över som ordförande? Frågan kompliceras av att Piëch själv, trots tolv barn, inte har någon arvtagare utan har lagt sina aktier i Porsche Holding i två stiftelser. Det pratas nu om olika höga chefer inom VW-koncernen.
Hur det faktiskt går är långtifrån oviktigt för oss uppe i Norden. Scania håller just på att integreras med koncernkollegan MAN, en delikat process som knappast behöver onödiga störningsmoment. Men även om lastvagnarna är en liten del i koncernen har de historiskt legat Piëch varmast om hjärtat. Skulle han och hans linje förlora i en fordonsvärldens gudomliga slutstrid finns nog skäl att åtminstone vara lite orolig i Södertälje.