”Spotify har tagit sig vatten över huvudet”

Musikjätten Spotify har hamnat i blåsväder med köpet av Joe Rogans podcast. Är framgångssagan över? "De borde har kunnat förutse detta", säger analytikern Peter Malmqvist.

Text:

Bild: AP

Det som började så bra. Förra veckan kom Spotifys rapport för sista kvartalet 2021, en rapport som beskrevs som en milstolpe. Spotify har ända sedan starten dragits med röda siffror, nu blev de för första gången svarta. 180 miljoner betalande prenumeranter fick intäkterna att landa på närmare 28 miljarder kronor sista kvartalet, 24 procent mer än samma period föregående år. Vinsten för helåret blev cirka 2,6 miljarder kronor. Det var mer än vad både Spotify själva och analytiker väntat sig. Men glädjen varade inte länge. I marknadens ögon räcker det inte med att ha gjort bra ifrån sig tidigare. Det ska gå bra framöver också. Spotify flaggade för att första kvartalet 2022 kan bli svagare än väntat, och beskedet fick aktien att rasa med som mest 20 procent. 

Svagt kanske är ett för snällt ord för att beskriva starten på det nya året. Köpet av Joe Rogans podcast har kastat in företaget i vad tyskarna skulle beskriva som en ”shitstorm” – ett rejält blåsväder. Artisten Neil Young har krävt att hans musik ska tas bort från plattformen efter att Joe Rogan intervjuat läkaren och vaccinmotståndaren Robert Malone. Flera andra artister har tagit följe. Nyligen togs 113 avsnitt av podcasten bort efter att det framkommit att Joe Rogan uttryckt sig rasistiskt. Daniel Ek har i ett internt meddelande till sina anställda sagt att han beklagar kontroversen ”djupt” men också beskrivit att han inte har några planer på att göra sig av med podcasten. 

”Vi bör ha tydliga riktlinjer kring innehåll och vidta åtgärder när de bryts, men om man tystar någon så är man ute på hal is”, skriver Ek.

Daniel Ek: ”Vi bör ha tydliga riktlinjer kring innehåll och vidta åtgärder när de bryts, men om man tystar någon så är man ute på hal is”. Foto: Lars Pehrson

Kanske beror oviljan att ta bort podden på att Spotify har plöjt ner vad som uppskattas vara 100 miljoner dollar i projektet. Peter Malmqvist, oberoende aktieanalytiker, undrar om Spotify tänkt igenom följderna av köpet och satsningen på poddmarknaden.

– Det som de har hamnat i nu borde de ha kunnat förutse. Eftersom de har en så potentiellt stor spridningsbas. De följer i samma spår som Facebook, Google och Twitter. Det vill säga vilket publicistiskt ansvar de tar för det de distribuerar.

– Spotify har tagit sig vatten över huvudet. Jag skulle påstå, särskilt efter Donald Trump och hans framgångar med Twitter, så har människor fått en väldigt annorlunda bild av vilket maktvapen en spridningsmöjlighet på 100 miljoner människor är, säger Peter Malmqvist.

När det blåste som värst kring Facebook, när tjänsten anklagades för att vara en plattform för hat och falska nyheter, lovade Mark Zuckerberg att inrätta en stab av faktagranskare. I och med det försköts företagets roll från teknisk plattform till publicist. I brevet till sina anställda skriver Daniel Ek däremot att han fortfarande ser Spotify som en plattform, inte en utgivare. Tidigare hade Spotify en ”glasklar profil” som musiktjänst, menar Peter Malmqvist. Nu är profilen mer diffus.

– Nu hamnar Spotify i ett helt annat fack där man har möjlighet att påverka andra genom att sprida budskap. Om de ska vara kvar där kommer de ofrånkomligen behöva ta itu med samma problem som alla redaktioner brottas med. Kan vi verkligen skriva det här, har vi källor och fakta?

Enligt bedömare Fokus pratat med är annonser, då främst via podcastlyssning, vägen framåt för Spotify att bli mer lukrativt. Om man tar in kontroversiella profiler kan det riskera att skada annonsörernas varumärken. Men även om aktien rasade efter rapporten lär Rogan-kontroversen  inte få investerare att fortsatt fly företaget. Investerare som grupp har inga moraliska idéer kring affärsverksamhet, säger Peter Malmqvist. Snarast berodde raset på att den ”lockdown-våg” som Spotify kunnat rida på under pandemin nu börjar ebba ut. Spotify bör dock akta sig för att utmana de publicistiska gränserna för mycket. Att blir granskade av amerikanska myndigheter kan stå företaget dyrt.

– Om det blir upprepade problem och de blir granskade av USA:s justitiedepartement, då kan det snabbt bli frågan om skadestånd.

***

Teckna en prenumeration på Fokus här.