Tufft år för H&M – kan det vända?
Klockan halv tio på tisdagsmorgonen stod verkställande direktören äntligen på podiet. Det var dags för presskonferens för medier och analytiker i Stockholm.
Avslappnad och med bara en liten lapp framför sig redogjorde Karl-Johan Persson om hur H&M:s fjolår hade utvecklat sig. Samma morgon hade företaget släppt bokslutet. Ingen munter läsning. Ett lägre resultat än 2016, även om intäkterna hade ökat.
– 2017 har varit en besvikelse, klart under våra förväntningar och marknadens förväntningar, säger Karl-Johan Persson, vd för modejätten sedan 2009.
Förklaringarna till varför det blivit så hade han också. Han nämnde en tuffare konkurrens från bland andra IT-jättarna Alibaba, Amazon och Wish.
– De fanns knappt på modescenen för tio år sedan, säger han.
Fjolåret summerade en omsättning på 200 miljarder kronor och ett resultat på 21 miljarder. Senaste resultatet var på den här låga nivån var 2012, men då var också omsättningen endast 121 miljarder. Denna fallande utveckling har också återspeglats i aktien, vars kurs har halverats de senaste tre åren.
Inför bokslutet var det många analytiker som undrade hur det blir med utdelningen. H&M-aktien har årligen delat ut betydande belopp och det är inte en oviktig kompentent när man värderar ett bolag om aktien genererar utdelningar eller inte. Samtidigt har H&M den senaste tiden gjort stora investeringar, vilket inneburit att pengahögen i kassan minskat avsevärt.
I dag fick analytiker och alla andra besked om att utdelningen inte ställs in, däremot erbjuds aktieägarna att lösa in sin utdelning med nya aktier. En analytiker kallade det för en slags nyemission, även om det ännu är mycket oklart hur det praktiskt sätt ska läggas upp.
– Styrelsen tittar på det nu. Vi tycker det är bra upplägg. Vår familj kommer återinvestera allt i bolaget, säger Karl-Johan Persson.
Utdelningsbeslut tas på stämman senare i vår.
Karl-Johan Persson framhöll ändå att det inom bolaget genomförs ett stort förändringsarbete på en rad områden. H&M-varumärket ska stärkas upp med upprustningar av butiker. Ett nytt varumärke ska lanseras: Afound, en slags digital och fysisk outletbutik som kommer sälja H&M och externa modevarumärken till lågt pris.
Första fysiska butiken öppnar till våren på Drottninggatan i Stockholm. Sannolikt rör det sig om lokalerna bakom det stora Åhléns-varuhuset. Det var tidigare en H&M-butik som just nu håller på att renoveras.
En analytiker ställde frågan om det var något Karl-Johan Persson ångrade under fjolåret.
Jodå, det gjorde han.
– Vi borde ha satsat ännu tidigare på att hitta ett starkare på koncept för H&M-butikerna, sade han men konstaterade samtidigt att man varit tvungen att göra tester för att försäkra sig om att satsningarna är rätt.
Resultatet av att de försenade satsningarna syns i bolaget just nu, där H&M på många sätt har ett starkt varumärke och hög kännedom bland kunderna. Men de väljer att i allt högre utsträckning att handla någon annanstans. Den stora frågan är om H&M-ledningen under 2018 och framåt kommer att kunna vända den negativa trenden.
Läs mer:
Veckans bråk: H&M:s klavertramp (#01-02 - 2018)
Veckans Fokus: Vad händer med H&M? (#35-2017)
Johan Hakelius: Ur rasistisk synvinkel