Vingklippt flygplan
Stockholm–New York tur och retur, för bara 1 199 kronor. När lågprisbolaget Norwegian i början av november 2012 släppte biljetterna till sina nya långflygningar med det revolutionerande flygplanet Boeing Dreamliner 787 sålde de billigaste slut på bara några timmar. Deras sajt kraschade under trycket från ressugna svenskar.
Men snart därefter började problemen. Samtliga 50 Dreamliner som redan hunnit levereras till flygbolag runtom i världen togs ur trafik i mitten av januari, efter problem med flygplanets batterier som orsakat brand och rökutveckling.
För två veckor sedan meddelade flygplanstillverkaren Boeing att de återupptar testflygningarna med det problemtyngda planet. Beskedet kom samtidigt som de lät Norwegian veta att de första utlovade flygplanen som skulle levererats i april och juni blir försenade. Det ställer till stora problem för Norwegian som slagit på stora trumman för sina nya långflighter. Flygbolaget har dock hela tiden försäkrat att kunderna inte behöver oroa sig för inställda flyg, eftersom de tänker låna in plan för att täcka upp till dess att de nya flygplanen är redo att tas i bruk.
Dreamliner är rent tekniskt en stor innovation inom flygbranschen. Den väger mindre eftersom den är byggd i kolfiberkomposit och därmed betydligt mer bränslesnål än förra generationens flygplan. Boeings Dreamliner är redan tre år försenad, vilket är betydligt längre än vanligt inom branschen.
– Nya flygplanstyper har alltid barnsjukdomar, men man kan lugnt säga att de problem Dreamliner har överskrider det normala, säger flyganalytikern Anders Lidman.
I tisdags kom den senaste indikationen på att det nya superplanets problem knappast är nära en lösning. Flygbolaget United Airlines meddelade att de inte tänker flyga med sina 787 Dreamliner på hela mars månad – minst.
När ett plan är grundcertifierat i ett visst land så är det fortsättningsvis endast detta lands flygmyndighet som kan avgöra flygplanets framtid om allvarliga fel upptäckts. I det aktuella fallet är Dreamlinern certifierad i USA, vilket alltså innebär att det är den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA som måste ge grönt ljus. Inte ens provflygningar utan passagerare är tillåtna utan myndighetens godkännande.
Nu kommer dessutom nya uppgifter som kan sätta käppar i hjulet för Boeing. Den amerikanska nyhetssajten The Daily Beast avslöjade i tisdags att Boeings planer på att Dreamliner ska bli flygbolagens nya långflygplan knappast är förankrat hos FAA. Dreamliner har endast tillåtelse att flyga 180 minuter bort från närmaste tänkbara nödlandningsställe. Boeing har pressat på myndigheten att tillåta 330 flygminuter, alltså fem och en halv timme, över öppet vatten, men hittills utan framgång. FAA hänvisar till att Dreamliner inte har flugit ens i närheten av så många flygtimmar som krävs för att ett sådant tillstånd ens ska kunna övervägas.
Och att ett flygplan som är så oprövat till sin tekniska natur och som dessutom dras med allvarliga säkerhetsproblem ska ges tillåtelse att flyga så långa sträckor ses som högst osannolikt, enligt amerikanska flyganalytiker. Det faktum att Dreamlinern är ett tvåmotorigt flygplan gör ett tillstånd ännu mer avlägset. Det tog sexton år och två miljoner flygtimmar innan föregångaren Boeing 777 bedömdes klara 330-minutersgränsen.
Norwegians informationschef Åsa Larsson känner inte till de här uppgifterna, men betonar att resenärerna inte kommer att drabbas.
– Jag känner inte till de uppgifterna. För oss är det förstås viktigt att flygplanen har de rätta tillstånden, men det är Boeings ansvar.
Enligt piloter som Fokus talat med påverkar inte problemen med certifieringen Norwegian. På sträckan Arlanda/New York till exempel räcker det med den nuvarande certifieringen eftersom det går att nödlanda på Grönland.
Men att de tusentals som bokat biljetter till New York och Bangkok, från slutet av maj till början av oktober, ska få flyga med det nya "drömflygplanet" är dock knappast troligt.
I pappersversionen av Fokus anges felaktigt att även Norwegians flygningar över Atlanten skulle påverkas av det saknade tillståndet för Boeing. Detta har korrigerats i ovanstående version av texten.