Volvo Cars sorgebarn kämpar mot klockan

Polestar har fallit som en sten på börsen och jagas frekvent av Kronofogden.

Text:

Bild: TT

När Volvo Cars lanserade ett nytt bilmärke under namnet Polestar år 2017 var det många som såg det som en idiotisk idé. Att etablera nya märken på en mättad marknad brukar vara ett recept för fiasko. Fast nu var det fråga om en elbil och just sådana sågs som framtiden. Det hade Tesla visat. Samma år hade Elon Musks elbilsföretag sålt fler än 100 000 bilar för första gången. Ingen enorm volym sett till marknaden i stort, men en milstolpe för bolaget som då värderades 50 procent högre än sina amerikanska konkurrenter Ford och General Motors sammantaget. Och de sålde tillsammans 11 miljoner bilar det året. Eldrift var uppenbarligen en framgångsvåg och Polestar – och Volvo Cars – ville rida på den.  

Till en början var Polestar en juvel för Volvo Cars, som fram tills nyligen ägde nästan 50 procent av aktierna. När Volvo Cars sattes på börsen 2021 var aktieposten i Polestar värd över 90 miljarder kronor, mer än hälften av värdet på hela Volvo Cars.  

I dag är läget ett annat. Polestar har fallit som en sten på börsen. Aktierna är ner mer än 90 procent sedan kursrekordet och börsvärdet har krympt till 17 miljarder kronor. Eftersom Polestar var en så viktig tillgång i Volvo Cars balansräkning satte detta press även på Volvo-aktien. Så för att bli av med sänket delade Volvo Cars ut över 60 procent av sina aktier i Polestar till de egna aktieägarna i mitten av maj. Utskiftningen innebar att Polestar fick ett stort antal nya aktieägare som inte nödvändigtvis vill äga den toxiska tillgången, vilket ökade säljtrycket. 

Men kräftgången förklaras också av att försäjningssiffrorna för det första kvartalet i år var en besvikelse. Polestar sålde 40 procent färre bilar än samma kvartal 2023, 7200 jämfört med 12 000. Förra veckan avslöjade också branschtidningen Carup att Polestars två svenska aktiebolag frekvent jagas av kronofogden. Totalt har bolaget hamnat där 139 gånger på tre år, skriver tidningen.  

Uppgifterna kommer efter att Polestar för andra gången meddelat den amerikanska finansinspektionen SEC att man skjuter upp sin helårsrapport för 2023. Bakgrunden ska vara felaktigheter i boksluten för 2021 och 2022, med följden att dessa måste korrigeras innan riktiga uppgifter för 2023 kan delges marknaden. Bolaget har 60 dagar på sig att få rätsida på eländet, annars hotar Nasdaq med att avlista bolaget från börsen. Till det ska läggas att en aktie på Nasdaq kan avnoteras om den handlas under 1 dollar under 30 dagar i följd. Polestar har legat under gränsen i tio dagar när detta skrivs.  

Polestars fortsätter dock att hålla fanan högt. Ordföranden Håkan Samuelsson sa till Dagens Industri i förra veckan att ägarna i Volvo som tilldelades aktier i maj “får en aktie i ett bolag till en väldigt bra värdering. Bilbranschen kommer att elektrifieras”.  

Även branschexperter tar Polestar i försvar. Elbilstillverkaren lanserar två nya modeller i sommar, Polestar 3 respektive 4. De som provkört har lovat att hålla tyst till premiären, men enligt källor till tidningen Carup ska ”bilarna var helt fantastiska att köra och kan mäta sig med Porsche i flera avseenden”. Och än viktigare är kanske ett genombrott med prototypen för Polestar 5 som är nästa modell i tur att lanseras. Där kan batteriet laddas från 10 till 80 procent på 10 minuter, vilket ses som lite av en revolution. 

Frågan är om de goda nyheterna räcker för att nå upp till de 155 000 bilar som Polestar prognostiserat för 2024. Aktiemarknaden har uppenbarligen svårt att tro det. 

***