»Konstnärlig incest när samma idéer krockar«

Text:

Bild: Svenska Filminstitutet

– Dels handlar det om projekten är genomförbara, dels om konstnärlighet och relevans. Det är på många sätt ett drömjobb, samtidigt innebär det svåra avvägningar. Pengarna räcker inte till alla och många jättebra projekt kommer inte att få stöd.

Du vill öka mångfalden inom svensk film. Hur?

– Att hävda att det behövs i ett demokratiskt syfte räcker inte, för vissa hävdar att arbetet med mångfald i sig är orättvist och att den »bästa« konsten ska vinna. Därför är det viktigt att argumentera för att kvaliteten i själva verket finns i perspektiven som inte har berättats. I dag har vi bara ett öga öppet, vi måste öppna båda ögonen. Det handlar om överlevnad, för tar vi inte in andra perspektiv går filmkonsten åt helvete. Det blir en konstnärlig incest när samma idéer krockar.

Bio Rio i Stockholm har börjat märka film utifrån Bechdel-testet, som går ut på att två namngivna kvinnliga karaktärer ska prata med varandra om någonting annat än män. Hur ser du på det?

– Jag tycker att det är en bra kampanj som belyser objektifieringen av kvinnor. Problemet är att testet säger mycket om många filmer men lite om enskilda filmer. Jag kommer absolut ha det i bakhuvudet, men det krävs fler verktyg för att främja jämställdhet och mångfald.

Du är utbildad och har arbetat i USA. Vad kan svensk film lära sig av den amerikanska?

– Svensk film lär sig gärna av USA vad gäller marknadsanpassning. Men jag tycker att USA:s främsta fördel är att såväl landet som filmindustrin är en smältdegel där berättelser inte får en invandrarstämpel utan anses rymma hela berättelsen om Amerika.

När grät du senast till en film?

– När jag såg »12 Years A Slave«, öppningsfilmen på Stockholms Filmfestival. Den handlar om en fri man som förslavas för att han är svart. Vad finns det inte att gråta över?

Fem frågor | Baker Karim

Baker Karim är regissör, manusförfattare och fotograf och tillträder den 11 november som långfilmskonsulent på Svenska Filminstitutet, där han ska bedöma vilka filmprojekt som ska tilldelas produktionsstöd.