»Man blir nästan immun av tidningar och radio«
Bild: Scanpix
Ungdomsarbetslösheten diskuteras mycket just nu. Hur tänker du, Marcus Lindeen, som regissör, att en teaterpjäs ska bidra till debatten?
– Formatet är viktigt. Man blir nästan immun när man översköljs av berättelser i tidningar och på radio. Teatern är en mycket friare uttrycksform där lyssningen kan bli annorlunda. Man kommer in med en annan inställning som publik, med ett öppnare sinne.
I pjäsen återger skådespelare autentiska berättelser från unga arbetslösa. Vad är fördelarna med det upplägget?
– Skådespelarna har hörlurar på sig där de hör var sitt individuellt ljudspår. De lyssnar under själva föreställningen och återupprepar rösterna simultant. Det gör att skådespelarna tvingas prata som verkliga människor pratar, med upprepningar och pauseringar. Det blir inte lika snyggt som på vanlig teater och tvingar hela teaterformen att få ett mer autentiskt uttryck.
Vad tycker skådespelarna om att jobba på det sättet?
– Först blir de rädda, när de känner att de inte kan jobba med sina vanliga uttryck. De vet inte vad de ska tillföra om de bara är som högtalare. Sedan brukar de tycka att det är spännande, eftersom de tvingas bort från sina trygga sätt att uttrycka sig på scen.
Hur gör du som dramatiker för att det inte ska bli plakatpolitik av alltihop?
– Jag ser mig inte som en debattör eller som en skapare av ett verk som ska leda till politisk förändring. Det kanske är andra konstnärer och kreatörers ambition, men jag ser mig mer som en berättare. Jag är duktig på att hitta historier som kan beröra folk: Så här är situationen för ett antal människor som vi har träffat.
Men ska man se pjäsen som en kritik mot den förda arbetsmarknadspolitiken?
– Pjäsen i sig är snarare en beskrivning av en problematisk situation för unga än en politisk pamflett. Men det är klart att den är en beskrivning av en situation som är en konsekvens av politiska beslut. Det ska bli spännande att se om pjäsen ses som ett debattinlägg eller inte.
»En förlorad generation« spelas på Dramaten den 6 maj.