»Schlager har alltid varit hötorgskonst«
Vad är en schlager?
– Begreppet kom från tyskan på 1920-talet och var beteckningen på en låt som slog an hos en bred publik. På 1950-talet var schlagern mer mossig musik jämfört med den nya rocken. Sedan var det Ingela »Pling« Forsmans låtar i schlagerfestivalen. I dag är schlager mer ett fenomen med glitter, glamour och fest.
Hur har schlagern och Melodifestivalen kunnat hänga med under så lång tid?
– Man har anpassat tävlingen efter samtiden. Den har blivit mer som en dokusåpa, med vinnare och förlorare varje vecka, tårar, drama och lycka. Genom telefonomröstningar har tävlingen börjat reflektera folkets smak, förr tillhörde låtarna en genre som bara hördes en gång om året.
Är schlager fulkultur?
– Schlager har alltid varit populärkulturens hötorgskonst. Det är banala texter och enkel musik som till sin natur är totalt kommersiell. Nu har den blivit kult och på så sätt fått ett högre värde. Man kan kokettera med att man gillar schlager. Många tycker fortfarande att det är skitmusik, men det är ju kul!
Är det verkligen en melodifestival, betyder inte framträdandet lika mycket som musiken?
– Framträdandet spelar otroligt stor roll. Jag satt med i juryn en gång för länge sedan. Då fick vi bara lyssna på låtarna först. Jag tyckte »Juliette och Jonathan« med Lotta Engberg var en jättesöt låt, men framförandet drog ned den. Låtarna glömmer man nästan bort, det är mycket vad de har på sig och hur de rör sig.
Vilken är tidernas bästa schlager?
– Jag tycker »Jennie, Jennie« med Lasse Berghagen är en fantastiskt fin låt. Text och melodi hänger fint ihop och den sätter sig i kroppen. En snyggt ihopsnickrad, typisk schlager är ”Fångad av en stormvind” med Carola. En skuttig upptempolåt, med snygg höjning, bra stick och refräng och en vinnande gest på slutet.