Opera

Text:

Bild: Scanpix

Grundkurs

Sören Tranberg, chefredaktör på tidskriften Opera, listar de fem bästa nybörjartipsen till den som vill förkovra sig inom operakonsten.

Sören Tranberg

1 Tristan och Isolde av Richard Wagner. Birgit Nilsson och Wolfgang Windgassen från Bayreuthfestspelen 1966 under Karl Böhms ledning på Deutsche Grammophon.

2 Turandot av Giacomo Puccini. Birgit Nilsson och Jussi Björling under Erich Leinsdorfs ledning på RCA.

3 La Traviata av Giuseppe Verdi. Ileana Cotrubas och Plácido Domingo under dirigenten Carlos Kleibers mästerliga tolkning på Deutsche Grammophon.

4 Maria, soloalbumet på Decca, där den italienska mezzosopranen Cecilia Bartoli sjunger den legendariska Maria Malibrans – en berömd sångerska på 1830-talet – repertoar.

5 Homage – The Age of the Diva, Renée Flemings soloskiva på Decca, som speglar sång­divan kring sekelskiftet 1900.

Oortodoxt

Exempel på nytänkande inom operagenren:

Bio-opera
Förstklassig opera på vita duken? I helgen drar höstens säsong av bio-opera i gång på ett flertal biografer i hela Sverige. Klassiker som »Tosca«, »Aida« och »Turandot« direktsänds från Metropolitan i New York.

Singelopera
Kungliga Operan i Stockholm lanserade för ett par år sedan konceptet med singelkvällar. Opera och kärlek i skön förening.

Fusionsopera
Många är de som försökt blanda klassisk opera med mer moderna former av musik. Resultatet? Allt ifrån rockopera och heavy metal­opera till Malena Ernmans schlager­opera. Mest fascinerande är nog ändå superstjärnan R. Kellys version av hiphopera – en mycket märklig blandning av hiphop och opera i flera avsnitt.

Såpoperastudion
Radiosänd dokusåpa i opera­miljö må låta som en konstig idé, men faktum är att prisbelönta programmet »Såpoperastudion« som sändes i P2 i våras var fascinerande lyssning.

Trendtrippel

Tre tydliga operatrender enligt Sören Tranberg:

1. Wagner
Ända sedan Birgit Nilssons dagar har Wagnertraditionen varit stark bland svenska operasångare. Nina Stemme, Katarina Dalayman och Iréne Theorin är fantastiska exempel.

2. Barockopera
Trenden inom barockoperan går mot att spela och sjunga alltmer tidstroget. Även detta har sent om sider nått Sverige, när Göteborgs­operan spelade Händels »Julius Caesar« förra hösten. Det följs upp av »Alcina« med Agneta Eichenholz, vintern 2011. I dagarna har dessutom Stockholmsoperan premiär på Händels »Xerxes« med Katarina Karnéus i titelrollen.

3. Operan i tv-soffan
Fler och fler dvd-inspelningar av scenföreställningar har gjort operan alltmer lättillgänglig. Även om det är speciellt att se en föreställning live så kan det vara skönt att se på opera hemma i vardagsrummet.

La Nilsson

Den svenska operastjärnan hade en fantastisk karriär som sträckte sig över fyra decennier.

1918
Märta Birgit Nilsson föds i Svenstad i Skåne.

1941–46
Sopranen studerar vid musikkonservatoriet i Stockholm.

1946
Debut som Agathe i Carl Maria von Webers »Friskytten« på Stockholmsopran.

1954
Sjunger för första gången sin paradroll, »Salome« i Richard Strauss opera. Blir svensk hovsångerska.

1959
Birigit Nilsson får sitt stora genombrott på Metropolitan­operan i New York med rollen som Isolde. Den framför hon inte mindre än 209 gånger under sin långa karriär.

1960- och 1970-talen
La Nilsson rankas som en av världens ledande sopraner. Hon skördar enorma framgångar i »Turandot«, »Aida« och »Tosca«.

1982
En ovanligt lång karriär tar slut. Sortin är storslagen: Birgit Nilsson gör paradrollen som Elektra på Frankfurt­operan.

2003
Birgit Nilsson gjorde sig känd för sin friska humor och sitt rappa språk. Det gjorde henne till en populär gäst i radio och tv. 2003 pratar hon i Sveriges Radios program »Sommar« för tredje och sista gången. Denna gång med rubriken »Från bethögen till Beethoven«.

2005
Birgit Nilsson dör den 25 december, 87 år gammal. Dödsfallet offentliggörs dock inte förrän nästan en månad senare, efter begravningen.