Jon Åsberg: Affären kan ha flera led
Bild: Lars Pehrson/SvD/TT
Varför säljer Mats Qviberg innehavet i Metro efter så kort tid?
– Ägandet i Metro utvecklades ganska snabbt till något som han nog inte hade tänkt sig. Jag träffade honom när jag intervjuade Christen Ager-Hanssen för Fokus (nr 18, reds anm). Då sa Qviberg att investeringen i Metro helt var Ager-Hanssens grej, själv gick han bara in med pengar. När han sedan hamnade i hetluften tror jag inte att han tyckte det var värt det. Han fick väl sin beskärda del av oönskad publicitet efter HQ-kraschen.
Att sälja för en krona per aktie låter anmärkningsvärt?
– Det är det absolut. Oftast när företag säljs för en krona är det på grund av att bolaget går med förlust och är dränkt i skulder. Så är det inte här.
Mats Qviberg tar alltså en förlust på 20 miljoner kronor för att slippa publicitet?
– Det är säkert också för att skydda Metros varumärke, det är ju inte bra om ägaren är en belastning. Sen skulle det inte förvåna om det finns någon ytterligare del i affären som innebär att Qviberg har rätt till en del av Metros framtida vinster, en option att köpa tillbaka en del av tidningen eller kanske bara ett löfte om kompensation ifall Metro säljs eller sätts på börsen. Mats Qviberg är visserligen rik, men han är också en affärsman och gillar inte förluster.
Vad sa Christen Ager-Hanssen om Metro i din intervju?
– Han vill utveckla Metro digitalt med olika produkter och tjänster riktade till specifika målgrupper. Så sa han att Metro ska vara redo för en börsnotering om två år.
Läs mer om Metro ägarskifte