Den verkliga allsvenskan
Bild: Bezav Mahmod
Med ett snett leende konstaterar Ove Johansson att han »åt frukost i dag också, så det blir nog en dag till«. Han har varit ordförande för Målilla Motorklubb och därmed även för speedwayklubben Dackarna sedan början av 1980-talet. »Förr gick det ut på att åka smartast. I dag gäller det att köra fortast.« Varvtalen på motorerna ökar för varje år och därmed också kostnaderna. Det blir färre som har råd att köra och med högvarviga motorer kommer också en större risk för skador.
Dackarnas starke man, Ove Johansson, kommenterar dock svensk speedways hälsa genom att citera en ledarartikel från tidningen Speedway Sport. »Med den ekonomiska utvecklingen som är i dag så är svensk speedway död inom tre år.« Det var på 1970-talet.
– Vi tycker att allt är elände. Men då kan man vara fräck och säga att hade det här varit en storstadssport, då hade den varit död. Men sporten kommer aldrig att dö, den är för djupt rotad på landsbygden, säger Ove Johansson.
Förra året låg snittet i den högsta serien på strax under tre tusen åskådare per match. De högsta enstaka publiksiffrorna förra året var i Vetlanda, Kumla, Hallstavik och Målilla. Förutom i de orterna finns det elitserielag även i Eskilstuna, Motala och Gislaved – speedwaybältet går alltså från Småland upp genom Östergötland och vidare in i Värmland.
Författaren, journalisten och speedwaynörden Tommy Rander, med ett förflutet i Kaparna i Göteborg, menar att det är mycket svårare att driva ett lag i en stor stad än i en mindre ort. Kostnaderna är högre, liksom konkurrensen om publiken och utövarna. Sporten är kort sagt »vanvettigt svag i större städer i Sverige« år 2015.
– Det gör att hela speedwaytillvaron präglas av de små orternas tänkande. Klubbarna samarbetar, visst gör de det. Men de har inga större vyer och det behövs, inte minst för att få större nationella sponsorer som gynnar hela sporten, säger Tommy Rander som dock är imponerad av Elit Vetlandas organisation.
Saknar en Tony. När speedway var som allra hetast i Målilla var det närmare 13 000 på vissa matcher. Förra året låg snittet på knappt 3 000.
Regnet hänger över Vetlanda Motorstadion den här tisdagen. Klubben som äger arenan och som har många namnbyten bakom sig och numera heter Elit Vetlanda, har åtta SM-guld, varav tre de senaste fem åren.
Klubben har medgång, inte bara på banan, även om de faktiskt förlorar matchen mot Rospiggarna i Hallstavik senare den här dagen. De, eller egentligen moderklubben Vetlanda Motorsällskap, ärvde runt sju miljoner kronor efter en trogen supporter, Karl-Olof Pettersson. Arvet säger mycket om traditionen och den kärlek till sporten som finns i bygden. En miljon placerades i en ungdomsfond och ytterligare en miljon ska stärka elitverksamhetens likviditet. Styrelsen i Vetlanda MS har hand om resten av pengarna.
Bosse Wirebrand som visserligen »bara« sitter i styrelsen numera, men som har klubben och sporten i blodet, understryker att sport i dag är pengar och att den som säger något annat, den ljuger.
– Det finns en jäkla avundsjuka mot Vetlanda. Vi har haft en bra ekonomi under en längre tid och har kunnat ta hit vilka förare vi har velat. Men folk har fått för sig att pengarna bara ramlar på oss. Så är det ju inte, alla inblandade gör det de ska göra, säger Bosse Wirebrand.
Men vädret kan han inte rå på. När vädret är så dåligt som det var i maj i år att flera matcher fick ställas in, då blöder klubbarna som håller på med den mycket väderkänsliga sporten där alla inblandade drömmer orealistiska drömmar om att kunna bygga tak över hela arenorna.
Uppvaktning. En av de yngre av femton hundra åskådare på Målilla motorstadion vill visa sin uppskattning.
Tillbaka till Målilla, fem mil från Vetlanda. Tunga moln vakar även över G&B Arena som den heter i dag. Det är åtta–nio grader varmt och vindarna är kyliga. Snart börjar hemmalaget Dackarnas match mot Ikaros Smederna från Eskilstuna. Bara femton hundra åskådare kommer trots att snittet förra året var nästan det dubbla, 2 804.
Svensk speedway har mått bättre än nu. Dels minskar publiken även om sporten faktiskt har betydligt större publik än den hade fram till och med Tony Rickardssons genombrott i slutet av 1990-talet. Dels sjunker antalet förare och svensk speedway skriker efter en förare med en lyskraft liknande just Tonys.
I år är det bara sju klubbar i elitserien, fler hade inte råd att köra och inget lag åker ut, till bland annat Vetlandas Bosse Wirebrands förtret. Han menar att det gör att vissa klubbar väljer att hålla i slantarna vissa matcher och kör med sämre/billigare lag. Både Västervik och Vargarna har inför den här säsongen valt att köra i serien under, i allsvenskan, och så sent som i höstas lånade Dackarna en halv miljon kronor av Hultsfreds kommun, pengar som gått till upprustning av stora G&B Arena som varje tävlingskväll kräver ett stort antal frivilligarbetare.
Som Dackarnas Ove Johansson ser det, finns det bara en lösning. Publiken måste tillbaka till arenorna och då är inte C Mores sändningar från Elitserien till någon hjälp. Tv-pengarna på sammanlagt en miljon kronor till alla klubbar, räcker inte långt och de motsvarar inte publikbortfallet, hävdar Ove Johansson.
De bättre förarna och deras egna team är som ett slags ambulerande cirkusar. Ta Dackarnas danske veteran Nicki Pedersen, född 1977. Han kör även i danska, polska och tjeckiska ligan samtidigt som andra förare kuskar till den engelska speedwayligan. Så varje matchdag anländer flera av förarna på eftermiddagen, kör matchen, vinkar till publiken och kanske imponeras de av vinnarfyrverkerier innan de drar iväg igen, till nästa land och nästa seriematch. De bästa kör även lag-VM och internationella Grand Prix-tävlingar.
För att kunna finansiera nästa bortamatch behöver en klubb dra in »i runda slängar 400 000 kronor« på en hemmamatch, enligt Ove Johansson.
Förarna har inga löner utan driver företag med ackordliknande förutsättningar. En del av dem har reseersättning och andra har bara poängpengar. Ju fler poäng de kör in på en kväll (och ju bättre deal de har gjort med klubben), desto mer kan de fakturera klubben. Kuskar de till Målilla och tar noll poäng får vissa förare själva stå för resan. Ordförande Johansson erkänner att när det är matchdags njuter han när de första tre–fyra femettorna kommer, alltså när det ena lagets förare kommer etta och tvåa i heaten där fyra förare möts. Om vinsterna bara avlöser varandra njuter han inte längre, då börjar han tänka på pengarna som rullar iväg.
I kvällens match rycker hemmalaget direkt med tre femettor på de sex första heaten. Till slut -vinner Dackarna med 53–37 och fyrverkerier smälls av och lyser upp den småländska kvällshimlen.
Morgan Andersson, förbundskaptenen, tycker liksom Dackarnas lagledare Mikael Karlsson att det är dags att faktiskt sänka kvaliteten på den stjärntäta elitserien. För att sänka kostnaderna och för att få in fler svenska förare.
– Som det är nu kan jag inte ta in fler svenska förare även om jag vill det, för jag måste se till att prestera med laget, säger Mikael Karlsson som skulle vilja att alla förare skulle ha fast betalning, en månadslön, så klubben kunde räkna på kronan vad allting kostar på ett år. Men för att locka förarna och få dem att köra på topp behövs prestationslöner.
– Jag vill se fyra svenska förare i varje lag, varje match. Vi måste få bättre ekonomi. Nu finns inga resurser för att investera och göra sporten bättre för publiken, säger förbundskaptenen Morgan Andersson.
Avtalet med TV4-gruppen (Cmore) ger Svemo intäkter som till stor del finansierar den centrala speedwayverksamheten i Sverige. Svemo är ett av få förbund som har möjlighet att tjäna pengar på tv-rättigheten.
FAKTA | Sverige har 21 klubbar och 180 förare
• Söndagen den 14 juni vann Sverige lag-VM i danska Vojens. Det var det första svenska lagguldet sedan 2004. Det svenska laget bestod av Andreas Jonsson, Rospiggarna, Fredrik Lindgren, Indianerna, Antonio Lindbäck, Indianerna, och Linus Sundström, Lejonen.
• 2015 finns det 21 klubbar i Sverige som har förare med så kallad speed-way-licens och det finns 180 licensierade förare. I Elitserien och Allsvenskan kör 62 utländska förare, samtidigt som varje klubb måste ha med minst tre svenska förare i varje match. 2014 sågs Elitserien i speedway av 22 192 personer vilket gav ett snitt på 2 774 åskådare.
• Den 25 juli körs en deltävling i den internationella Grand Prix-tävlingen i Målilla, på G&B Arena.