Han styr Zlatan mot målet
Bild: Paolo Della Bella/scanpix
Den långe och den fete, har de dubbats till av brittisk press. Zlatan Ibrahimovic och Mino Raiola. Ett omaka par rent utseendemässigt, men det finns knappast någon annan spelare och agent som står varandra lika nära.
Denna sommar har Mino Raiola skapat rubriker över hela Europa och gjort sig känd långt utanför tidningarnas sportsidor. När det blev klart att Zlatan ville lämna Barcelona efter en mindre lyckad säsong, satte hans agent i gång processen. Med uttalanden som att Barcelonas tränare Pep Guardiola borde spärras in på mentalsjukhus eftersom han bänkat Zlatan, en spelare som klubben betalat 75 miljoner euro för.
Mino Raiola har befäst sin ställning som fotbollsagenternas Galne Gunnar, en man utan skrupler som inte räds någon eller något. Inte ens det faktum att Barcelonas ledning kopplat in jurister har stoppat Mino Raiola.
Han kör på, likt en ångvält med en viss glimt i ögat.
– Han är hatad i Spanien. Men ingen kan säga något annat än att han är fantastiskt duktig på sitt jobb, säger Johanna Garå, fotbollsjournalist på Svenska Dagbladet.
Pressen älskar Mino Raiola eftersom han alltid levererar smaskiga citat. Hans uttalanden må ofta verka spontana, men inget kunde vara mer fel.
– Han uttalar sig inte utan att först ha tänkt igenom det noggrant, säger Anders Bengtsson på fotbollsmagasinet Offside.
Ett slugt men mycket nyckfullt pr-geni, alltså. Många journalister vittnar om hans humörsvängningar. Från att ibland vara vän och tillmötesgående, till att i nästa sekund vråla och slänga på luren. Han är också känd för att lämna motstridiga besked. Ena dagen ska Zlatan göra si, den andra så.
Mannen med det Sopranos-doftande namnet Carmine Raiola föddes för 42 år sedan i den syditalienska staden Nocera Inferiore. Familjen flyttade snart till Holland och staden Haarlem, där Mino växte upp. Föräldrarna drev en restaurangverksamhet, bland annat en pizzeria och en italiensk krog. Under uppväxten spelade han själv fotboll i Haarlems pojklag, men insåg snart att hans stora begåvning inte låg på planen.
Många skrönor omger denne man. En är att han talade sex språk redan som 20-åring. En annan är att han fått kontakt med Zlatan när denne kom in för ett italienskt skrovmål på familjen Raiolas pizzeria. Mer troligt är kanske att det var efter det att Mino avancerat från fotbollsspelare, via ungdomsansvarig, vidare till agent i Haarlem, samt bistått vid Dennis Bergkamps övergång från Ajax till Inter 1993, som han lyckades värva Zlatan 2004.
Svensken hade precis brutit samarbetet med sin dåvarande agent och luftat att han skulle vilja börja spela i någon av Europas toppklubbar. Kanske var det Raiolas kaxiga attityd som Zlatan uppskattade. Raiola är, liksom Ibrahimovic, känd för sin rättframhet, och gjorde tidigt klart för guldgossen att denne snart skulle ha en biljett till en italiensk toppklubb i sin hand. Efter EM i Portugal sålde Ajax Zlatan till Juventus. Prislappen landade på 175 miljoner kronor och Zlatans nya årslön på 22 miljoner.
Sedan dess har de bägge varit oskiljaktiga.
Mino Raiolas viktigaste arbetsredskap är ryktesspridning. Han talar med medierna, ger dem galna citat, retar upp klubbarna och gör sig besvärlig.
– Den mediebild som målas upp av honom ger branschen dåligt rykte, säger Patrick Mörk, en av Sveriges mest väletablerade fotbollsagenter med 22 år i branschen.
Patrick Mörk menar att yrket länge brottats med en fördomsfull mediebild. Fotbollsagenter utmålas som halvskumma typer som inte bidrar med något positivt till fotbollen. Börje Lantz är urtypen för en agent. Han hade sin storhetstid under 1970-talet och gjorde sig känd för sitt skarpa sinne för affärer, sin korpulenta kroppsbyggnad, kedjerökandet av cigarrer och smeknamnet »Mr. 10 procent« eftersom det påstods att han tog detta arvode av alla inblandade parter vid en transaktion.
Patrick Mörk är övertygad om att Mino Raiolas taktik hela tiden gått ut på att göra Zlatan omöjlig i Barcelona. Stjärnan själv hade aldrig kunnat uppföra sig på det sätt som Mino Raiola gjort de senaste månaderna.
– En av agentens viktigaste uppgifter är att ta smällarna och skydda den spelare man företräder. Det är ju ingen kärnfysik precis. Säger man vissa saker som agent så blir ett klubbyte till slut oundvikligt, säger Patrick Mörk.
Kraven på en fotbollsagent växer i takt med att pengasummorna inom sporten blir allt större. Att känna till skatteregler och juridiska regelverk är ett måste. Det räcker inte längre med att ha ett stort kontaktnät och spelarens fulla förtroende. I Europa blir det vanligare med stora agentfirmor där flera anställda jobbar med sina respektive expertområden. Agentrollen håller på att förvandlas från ett enmansprojekt till ett större företag som vilket som helst.
Sett ur detta perspektiv är solospelare som Mino Raiola kanske snart ett minne blott. Säga vad man vill om honom, men det finns många som uppskattar hans stil.
– Min vardag vore väldigt mycket tråkigare om han inte fanns, säger Johanna Garå.