Inget EM-guld till spelbolagen
Bild: Scanpix
Bira, betting – och en rejäl platt-tv. Så kan läget sammanfattas inför avspark i fotbolls-EM på lördag. Våra konsumtionsmönster påverkas av stora idrottsevenemang. Det dricks mer öl framför platt-tv:n och satsas mer hos spelbolagen.
Både sporten och spelandet är inne i en rejäl högkonjunktur. Antalet licensierade fotbollsspelare, det vill säga de som har fyllt 15 år och är medlemmar i en klubb, fortsatte att öka 2007 – liksom de sex senaste åren. Allra störst är ökningen på damsidan. I dag finns det 252 553 registrerade spelare i Sverige, varav drygt 60 000 är damer. Läggs siffrorna för barn under 15 år och alla de som spelar korpfotboll därtill så är antalet fotbollsspelare i Sverige mångfalt högre.
Och tack vare de stora mästerskapen som EM och VM har intäkterna till svensk fotboll skjutit i höjden.
– De stora mästerskapen är helt bärande i vår verksamhet. Tack vare framför allt tv-intäkterna från VM 2006 så har vi nu kunnat satsa 60 miljoner kronor på ett elitprojekt ute i de svenska klubbarna, säger Jonas Nystedt på Svenska Fotbollförbundet.
Att fotbollsintresset är så stort i Sverige i dag har förmodligen att göra med den svenska succéskrällen i VM -94. Brolin, Dahlin och de andra i bronslaget innebar en riktig vitamininjektion för svensk fotboll. Men om Svenska Fotbollförbundet gnuggar händerna av lycka inför ett nytt, stort och superhajpat mästerskap, så är läget lite annorlunda hos spelbolagen.
För medan svensk fotboll kan räkna med många sköna slantar från fotbolls-EM, så är pressen större bland spelbolagen. Även om antalet svenskar som satsar på odds under ett stort mästerskap mångfaldigas jämfört med övriga året – hos Betsson räknar man exempelvis med att antalet spelare denna junimånad blir tre gånger så många som i juni i fjol – så är de stora mästerskapen ingen guldgruva för spelbolagen. I alla fall inte på kort sikt. Alla företag och branscher vill ha en del av den konsumtionskaka som skapas i och med ett stort fotbollsevenemang, följden blir att annonspriserna skjuter i höjden. Marknadsföringskriget är dyrt för företagen.
– Jag tror inte att det är något företag som drar hem pengar på ett stort mästerskap. Vi gjorde det inte 2006 och räknar inte med att göra det i år heller, säger Lasse Dilschmann, Ladbrokes vd i Norden.
Och Betsson, vars nyöppnade spelbutik i centrala Stockholm polisanmäldes av Lotteriinspektionen i tisdags, har inför detta mästerskap valt att ta det lugnare med marknadsföringen.
– Förutom spelbutiken så kommer vi inte att göra så mycket extragrejer under EM. Vi räknar med att lägga 50 procent mindre på detta mästerskap jämfört med VM 2006, säger Ebba Ljungerud, företagets pr-ansvariga.
Hos Fotbollförbundets samarbetspartner Svenska Spel satsar man däremot stort för att möta konkurrensen från de mindre utmanarna på spelmarknaden. Särskilda reklamkampanjer med fotbolls-EM som tema är taktiken för att behålla kunderna.
De stora mästerskapen är alltså dyra för spelbolagen, trots det ökande spelandet. Vinsten ligger framför allt i att synas och stärka sitt varumärke på längre sikt. Och då är fotbollen överlägset viktigast av alla sporter inom spel.
– Först kommer fotboll, sen ingenting, sen ingenting, sedan hockey, säger Lasse Dilschmann på Ladbrokes.