Ko- och tågsläpp
Vem slängde stenblocket på spåren?
Om en vecka är det kosläpp i stora delar av landet. I veckan var det tågsläpp.
Om inte miljöpartisterna var beskedliga aktivister kunde man misstänka dem för att bryta loss det där stenblocket som stoppade tågtrafiken till Stockholm i tisdags.
Ännu ett tågkaos var en illustration till att det behöver byggas nytt i det svenska tågnätet. Folk åker i dag tåg i en utsträckning som ingen verkar ha föreställt sig, och allt oftare kommer de inte fram i tid.
Mer underhåll – visst, fast det räcker inte.
Men samma dag kom nyheten att S och MP är på väg att kompromissa om utbyggnad av höghastighetstågen. Klart lite senare än förslaget (år 2045 i stället för 2035), lite billigare (okänt hur mycket) och inte tåg för 320 km/tim men heller kanske inte tåg som går 250 km/tim. Typisk kompromiss, kohandel.
Men ändå. Och om nu inte finansminister Magdalena Andersson (S) trilskas kan MP inhysta en hyfsad miljötriumf inför valet. För i MP är det nu »back to basics« som gäller – miljön och klimatet först.
Det var därför som Fridolin och Lövin var ute och åkte tåg förra veckan, ett tågutspel som tog. Klimatfrågan, inte skolan, inte flyktingpolitiken, ska rädda MP kvar i riksdagen.
Nu sträcker regeringen ut en hand till V och alliansen och vill förhandla tåg. Vänsterpartiet har den inga problem med – trots att tågmästaren Lars Ohly lämnat partiet.
Men en tågsatsning behöver inte bara glädja MP. Frågan har skapat en riskfylld och obevakad järnvägskorsning i alliansen. M och L är emot, KD och C för.
Om infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) skulle ta tåget hem kan han stanna till och elda på missnöjet hos ilskna M och L-politiker i Linköping, Tranås, Jönköping och Värnamo, som inte vill åka med de nog ironiskt döpta Snälltågen i 30- 40 år till.