Krig får fart på miljöbilen
Gratis parkering, befrielse från trängselskatter och sänkt förmånsvärde för den som väljer en som tjänstebil har gjort att förra året blev något av miljöbilens år i Sverige. 14 000 miljöbilar såldes, vilket är dubbelt så många som 2004. Totalt stod miljöbilarna för fem procent av alla nyregistrerade bilar. Populärast är de så kallade flexifuel-bilarna, som går att köra på både etanol och bensin.
– Vi hade en prognos på 6 000 sålda bilar från lanseringen 2005 till och med 2006. Vi sålde 5 500 bilar bara under hösten 2005. Och priset ligger på 260 000 per bil, så du kan ju räkna ut att det är ekonomiskt intressant för oss, säger Örjan Åslund, informationschef på Saab, som nyligen lanserat sin första miljöbil.
Och en miljöbil är inte detsamma som en liten bil med liten motor. På den prestigefyllda bilsalongen i Detroit förra veckan visades till exempel konceptbilen Saab 95 Aero upp, med en 310 hästars etanolmotor.
– I USA har det mullrat ordentligt de senaste månaderna och totalt finns det omkring fyra miljoner bilar som kan köras på etanol i USA nu. Orkaner och oljepriser har gjort att även amerikaner har fått upp ögonen för att det behövs alternativa bränslen, säger Örjan Åslund.
Sverige ligger långt fram jämfört med övriga Europa. Exempelvis är 40 procent av alla nya Fordbilar som säljs här flexifuel-bilar. Men ökad efterfrågan leder också till långa leveranstider. Vill man till exempel ha en hybridvariant av Lexus SUV-modell dröjer det tills någon gång i augusti och väntetiderna är nästan lika långa om man vill ha Toyotas hybridbil Prius.
Men varför händer det så mycket på miljöbilsområdet just nu?
– Dels har det varit ett år med mycket fokus på naturkatastrofer. Dels har bränslet blivit exceptionellt dyrt. I Stockholm har biltullarna hjälpt till och folk kan se att det inte behöver vara så grått och tråkigt längre, tror Bengt Dahlström på Toyota.
Peter Chadwick på Ford menar att det stora intresset i Sverige dels beror på politiska beslut om ekonomiska fördelar, dels på att Sverige har satsat på infrastrukturen för etanol.
– Jag tror att försäljningen kommer att fortsätta öka, både för Ford, men också när det gäller miljöbilar totalt. Och det är klart att det hjälper till att Volvo och Saab också utvecklar miljömodeller. Då ökar både kunskap och infrastruktur för miljöbilar.
På organisationen Gröna Bilister säger Mattias Goldman att trängselskatter säkert har gjort sitt till, men att det inte förklarar varför antalet miljöbilar också ökar på andra håll i landet.
– 2005 var stormarnas år, oljepriset har stigit och kommer fortsätta att stiga, och nu erkänner till och med Bush att växthuseffekten är ett faktum, lyder i stället hans förklaring.
Ingen av tillverkarna vill avslöja hur mycket pengar som satsas på utvecklingen av miljöbilar, men tydligt är att det är ett viktigt område:
– Att få bort oljeförbrukningen är enormt prioriterat. Krasst kan man säga att vi måste göra något för att ha några kunder i morgon, säger Bengt Dahlström på Toyota.
Tidigare har miljöbilarna främst sålts som tjänstebilar, men nu syns allt fler privatpersoner bland kunderna. Ungefär hälften av Fords miljöbilar går till privatpersoner. Och att få tag i en begagnad bil är inte det lättaste:
– Återförsäljarna säger att de inte behöver ta in bilarna i hallen ens, de säljs på telefon innan de kommer in, säger Peter Chadwick.
Även Toyota ser allt fler privatpersoner bland kunderna:
– Förr köptes hybridmodellerna mest som tjänstebilar, men nu ökar privatkunderna. Kör man mer än 2 000 mil om året och kan få ner sin bensinförbrukning med 600 liter per år, så finns det pengar att tjäna, säger Bengt Dahlström.
Allt eftersom fler miljöbilar kommer ut i omlopp, kommer också antalet begagnade bilar att öka. Mattias Goldman menar att många kommuner som varit tidiga med att köpa miljöbilar snart står i begrepp att byta ut dem.
– De har oftast bilarna i tre år och kör dem ganska lite. Dessutom har de ofta ganska enkla bilar, utan en massa extrautrustning, vilket gör att vi snart kan börja se betydligt fler begagnade bilar till salu.