Naturligt – nej tack!

Text:

Bild: Markus Dahlberg/scanpix

En dag i början av 1960-talet fick Bengt Erlandsson ett märkligt erbjudande. Televerket ville göra sig av med 200 000 telefonstolpar, impregnerade med kreosot. Så fint timmer kan inte ligga och förfara, tänkte sågverkssonen Erlandsson och köpte hela klabbet.

Inspirerad av en USA-resa reste han sig ett fort hemma på gården utanför Gnosjö. Bygget lockade nyfikna och driftige Bent hyrde snabbt in ett par killar, stuntmän skulle vi säga i dag, och stod själv och tog 5 kronor i entré.

Där och då föddes en av Sveriges första temaparker. Fortet växte till High Chaparral och Bengt Erlandsson blev Big Bengt med hela svenska folket. Småländska cowboys drar fortfarande 250 000 besök varje år – trots en mördande konkurrens i upplevelseindustrin.

För trots att svenska folket återigen gör långflygningar till fjärran länder fortsätter vi att turista på hemmaplan. Trenden med staycation, hemester, fortsätter. Totalt omsätter turistindustrin i Sverige 250 miljarder kronor. En tydlig vinnare är landets alla temaparker, branschen ökade förra året sin omsättning från 1,6 miljarder 2008 till 1,8 miljarder, trots finanskris.

Fokus kan i dag presentera de senaste besökssiffrorna i Tillväxtverkets årliga lista över Sveriges publikmagneter. List­ettan Liseberg tappade visserligen men Gröna Lund växte med över 134 000 besök och Kolmårdens djurpark med drygt 85 000. De som lyckas är de som presenterar något nytt varje år, en attraktion eller koncept.

Anläggningar satsar allt oftare på helhetsupp­levelsen, Thomas Blom, turismforskare vid Karlstad universitet, använder begreppet berättande. Miljöerna som byggs upp är mer genomtänkta och välgjorda, skådespelare hyrs in och till och med maten följer temat.

– Allt fler har varit utomlands och sett Euro Disney och andra parker och förväntar sig mer även här hemma, säger han.

Konstgjorda miljöer är den starkaste trenden inom temaparkerna, även internationellt. På Tropical Island söder om Berlin kan besökaren luta sig tillbaka i en solstol under en palm. I Nederländerna byggs just nu världens största inomhusgolfanläggning: 14 000 kvadratmeter perfekt gräs året om.

Här i Sverige presenterades för en månad sedan planerna på en inomhusskidbacke. Skipark 360 utanför Stockholm ska ha 160 meters fallhöjd och vara öppen året om.

En annan artificiell miljö som blir alltmer vanlig är kryssningar. Flera internationella rederier har etablerat sig på Öster­sjön.

– Svenskar har börjat inse att kryssning kan vara mer än bara tur och retur till Åland, säger Erik Stenfors, chefredaktör för resebranschens tidning Resflex.

Den ökade konkurrensen på kryssningar gör att priserna har sjunkit kraftigt. 7 000–8 000 kronor för en vecka med tillgång till klätterväggar, shoppingpalats, skridskobana och vågsurfning. Ombord.

Ett annat tydligt exempel är Äventyrslandet Kinnekulle som slår upp sina portar i morgon lördag (3 juli). Bert Karlsson köpte det förlusttyngda Medeltidens värld i Götene kommun och har under året förvandlat det till en jätteanläggning med pirater, hoppborgar och övernattningsmöjligheter. Den ursprungliga Arnbyn utgör numera bara en liten del.

– Det är en myt att vi skulle vilja ha det genuina. Det hävdas ibland att vi skulle vilja söka naturliga miljöer och delta i andra människors vardag, men det finns ingen statistik som kan bekräfta det, säger Lars Paulsson, analytiker på Resurs som tar fram den officiella statistiken inom resor och turism.

I Malmö har man tagit fasta på de vinnande koncepten. Där klubbade kommunen i vintras planerna på en gigantisk upplevelsepark, Eksploria. Visionärerna hoppas på upp till en miljon besökare årligen som kommer för att experimentera med skogsbränder, jordbävningar och Golfströmmen. Allting inomhus.

En del har onekligen hänt sedan Big Bengt och hans kreosotstolpar.

Besöksmål/sevärdhet, ort: antal besök 2009, (Förändring 09/08), procent

1 Liseberg, Göteborg: 3 100 000 (+100 000) 3,3

2 Folkets Park, Malmö: 2 650 000 (+20 000) 0,8

3 Kulturhuset, Stockholm: 2 323 835 (-228 995) -9,0

4 Sälens skidanläggningar, Malung: 2 074 000 (+164 000) 8,6

5 Fyrishov, Uppsala: 1 778 000 (+71 000) 4,2

6 Skansen, Stockholm: 1 405 128 (+52 883) 3,9

7 Globe Arena, Stockholm: 1 300 000 (-17 429) -1,3

8 Eriksdalsbadet, Stockholm: 1 267 036 (+50 008) 4,1

9 Gröna Lund, Stockholm: 1 248 135 (+134 383) 12,1

10 Vasamuseet, Stockholm: 1 154 615 (+10 211) 0,9

11 Svenska Mässan, Göteborg: 1 145 349 (-23 885) -2,0

12 Stockholmsmässan, Stockholm: 1 142 524 (-106 907) -8,6

13 Åre/Duved, Åre: 1 088 000 (+33 000) 3,1

14 Rosvalla, Nyköping: 934 000 (+14 000) 1,5

15 Domkyrkan, Lund: 780 000 (+80 000) 11,4

16 Söderåsen, naturomr. Svalöv m fl: 750 000

17 Ales Stenar, Ystad: 750 000

18 Gustavsvik bad, Örebro: 700 000 (+90 000) 14,8

19 Scandinavium, Göteborg: 679 489 (-144 061) -17,5

20 Kolmårdens djurpark, Norrköping: 621 352 (+85 352) 15,9

21 Naturhist. riksmuseet Stockholm 620 141 (+273 524) 78,9

22 Kungliga slottet, Stockholm: 615 000 (+119 653) 24,2

23 Botaniska trädgården, Göteborg 605 100 (+18 600) 3,2

24 Uppsala Domkyrka, Uppsala 600 000, -25

25 Moderna museet, Stockholm 592 000 (+92 000) 18,4

26 Idre Fjäll, Älvdalen: 548 0001 (+80 000) 17,1

27 Vemdalen/Klövsjö, Härjedalen: 548 0001 (+46 000) 9,2

28 Dunkers Kulturhus, Helsingborg: 540 100 (+ 1 100) 2,0

29 Universeum, Göteborg: 524 034 (+19 034) 3,8

30 Malmö Arena, Malmö: 515 000, -1

Källa: Tillväxtverket/Resurs AB