Så ska mp ta sig ur diket
Bild: Miljöpartiet, Scanpix
I helgen spikar miljöpartiet sitt EU-valsmanifest vid kongressen i Billingehus.
EU-valen var tidigare miljöpartisternas bästa gren. De fick hela 17,2 procent av rösterna 1995.
Sedan har det bara gått utför. Vid EU-valet 2004 var partiet nere i riksdagsvalsnivåer (5,9 procent).
Paradoxalt nog har mp sällan lyckats göra valresultat av det allt starkare miljöintresset hos allmänheten. När hela världen fick klimatfeber hösten 2006 fortsatte miljöpartiets opinionssiffror att kräla strax ovanför valresultatet på 5,2 procent. Ungefär där de har legat i 20 år.
»Fast i diket?« som mp självironiskt satte som rubrik på sin valanalys 2006.
Miljöpartisterna själva tappar aldrig hoppet om ett stort genombrott i väljarkåren, men även för dem måste årets Europaparlamentsval vara något av ett kritiskt test.
Om det inte sker nu, med klimatpanik och en krisande socialdemokrati – när ska det då kunna bli?
Därför går miljöpartiet till val med två helt nya spelare. Den ena heter Isabella Lövin och den andra Eugene Bryssel.
Isabella Lövin är miljöjournalisten som fick Stora Journalistpriset för sin bok »Tyst hav« om EU:s fiskepolitik. Hon står tvåa på listan och är så gott som garanterad en plats i fiskeriutskottet om hon blir vald, »för där vill ingen annan sitta«.
– En kunnig och inläst EU-parlamentariker kan göra stor skillnad, säger hon.
För miljöpartiet är det en stor fördel att [[Isabella_Lövin|Isabella Lövin]] redan är ett känt namn. Idealet om rotation satte partiet på pottkanten i EU-parlamentsvalet 2004, när de kända EU-parlamentarikerna [[Per_Gahrton|Per Gharton]] och Inger Schörling föll på mp:s stupstocksregel om högst två mandatperioder för varje person. Utan kändisar på valsedeln blev det bara ett mandat.
Om Isabella Lövin är en trumf är Eugene Bryssel ett wild card.
Han är huvudperson i den politiska EU-teater som mp lanserar på webben i nästa vecka. I ett antal korta sketcher, bland annat en parodi på ett matlagningsprogram och pastischer på viralfilmer, ska Eugen Bryssel belysa miljöpartiets syn på EU. Han ska även träffa figuren »Afrika«, spelad av ståupp-komikern Ahmed Berhan.
Eugen Bryssel beskrivs som »en aningslös, tunnhårig man i blå morgonrock« och kommer även att finnas på Facebook.
– Satiren kommer att spridas av miljöpartiets egna nätaktivister, men vår förhoppning är förstås att även andra ska bidra, säger Jens Soneryd, projektledare på reklambyrån Locomotiv som producerat filmerna.
–Det är ett experiment, men vi har en stark ställning på nätet. Våra väljare var extremt tidiga med nätanvändning. Och inför valet 2006 hade vi 700 000 unika besök sista veckan, säger [[Magnus_Johansson|Magnus Johansson]], sammankallande i miljöpartiets valgrupp.
Vad Eugene Bryssel-produktionens andel av den totala kampanjbudgeten på strax över 3 miljoner kronor har landat på vill han inte säga. Men det var i alla fall billigare än tv-reklam, meddelar han.
Frågan är om partiets fundamentalister känner sig tilltalade av webbsatir och Facebook. Svaret är att de förmodligen ändå inte är så många längre.
– Fundis har marginaliserats av realos, säger statsvetaren Martin Bennulf som har följt miljöpartiets utveckling i två decennier.
Återstår att se vad väljarna tycker. Miljöpartiet har haft goda opinionssiffror under våren – i Sifos aprilmätning så högt som 8,6 procent – och enligt partiets egna mätningar har andelen svenskar som är positiva till miljöpartiet aldrig legat på en så hög nivå som nu, omkring 30 procent.
Samtidigt är valspurten viktigare för miljöpartiet än för andra partier. Deras väljare – typiskt sett unga, kvinnliga kommunalanställda akademiker i storstad – bestämmer sig extremt sent.
En underliggande trend som kan ställa till det för mp är svenska folkets allt starkare stöd för EU-medlemskapet.
– Historiskt sett brukar ökad EU-vänlighet missgynna miljöpartiet. De har en image av att vara EU-motståndare och jag tror inte att väljarna har fattat att de faktiskt har släppt utträdeskravet, säger Martin Bennulf.
Och den 7 juni?
– Då tror jag att de får sina vanliga 5 procent.