Tittarna flyr VM
Bild: Scanpix
Ishockeylandslaget Tre Kronor har varit framgångsrikt på 2000-talet. Facit för de gångna åtta årens VM är ett guld, två silver, två brons och tre fjärdeplatser. Nu är årets hockey-VM i full gång i Schweiz, och medieuppbådet är stort.
För TV3, som sände turneringen från 1989 till 2007, var VM länge det stora trumfkortet. Ingenting fick svenska tittare att zappa över till Stenbeck-kanalen som Sudden, Foppa och Salos bataljer mot finnar och kanadensare.
Men de tre senaste åren har någonting hänt. Enligt mätningar från analysföretaget MMS minskar tittarsiffrorna drastiskt. 2005 sågs de tv-sända matcherna av i snitt 706 000 personer. Förra året hade siffran rasat till 338 000, mer än en halvering.
Claes Runheim var fram till förra året sportankare på Viasat. Han tror att minskningen beror på ökat utbud:
– Det har skett en överetablering av sport i medierna. Jag tror inte att det här är något specifikt för hockeyn, utan drabbar all sport som kablas ut.
Han får medhåll av Marie Nilsson, analytiker på företaget Mediavision.
– Man ska inte nödvändigtvis tolka det som ett minskat intresse för hockey. Det har skett en enorm ökning av medieutbudet, vilket gör att all typ av innehåll utsätts för en fragmentisering. Förr var ett hockey-VM ett stort event. Nu konkurrerar det med en herrans massa andra program, säger hon.
Tv-utbudet av idrott, inte minst hockey, är mycket riktigt större än någonsin. Under elitseriesäsongen sänder Canal Plus tre direktsända matcher i veckan. Den som vill kan skaffa en tilläggstjänst som ger tillgång till i princip alla säsongens matcher.
Det finns inte mycket som tyder på att intresset för hockey minskar generellt. Medan fotbollsallsvenskans publiksiffror rasar gjorde elitserien i hockey en rekordsäsong 2007–2008, även om publiken minskade marginellt året därpå.
Per Tellander, sportchef på Viasat, ser dock inget problem i att färre tittar på VM-sändningarna.
– Självklart skiljer det sig från år till år beroende på hur långt Sverige går, hur intressanta motståndare vi får och vilka profiler som kommer. Men jag upplever inte att intresset har minskat.
Som förklaring till förra årets bottensiffror pekar han på att hockey-VM flyttades från TV3 till TV6. Kanalerna kan ses av ungefär lika stor del av befolkningen, drygt 85 procent, men TV3 anses mer känd bland tittarna.
Jörgen Lindgren, generalsekreterare i Svenska Ishockeyförbundet, påpekar att förra årets VM spelades i Kanada. Det betydde att många matcher sändes nattetid i Sverige.
– Dessutom visade man fler matcher än tidigare. När det sänds många matcher blir snittsiffrorna inte heller speciellt bra.
Varken tidsskillnad, kanalbyte eller fler sända matcher kan dock förklara varför tittandet har minskat tre år i rad. De första mätningarna från årets VM ser också ut att ligga i linje med fjolårets siffror.
Claes Runheim tror att tittarna har tröttnat på sportsändningarnas upplägg.
– Det är tråkigt att man alltid gör det som anses tryggt. Visst har den traditionella sportstudion fördelar, men någon gång borde man våga tänka i nya banor.