»Väldigt många har synpunkter«
Bild: Bezav Mahmod
Sissela Kyle har ett långt, intressant, varierat och mycket uppskattat yrkesliv inom teatern bakom sig. Sedan några månader är hon chef och konstnärlig ledare för Parkteatern i Stockholm och vid 58 års ålder för första gången i sitt liv fast anställd.
Erbjudandet kom överraskande, säger hon, men hon fick gott om tid att bestämma sig.
– Jag hann verkligen känna efter vad det skulle innebära. Man måste vara i Stockholm hela sommaren, jag kan vara på sommarstället bara någon gång då och då. Ansvar, mycket administration, en annan typ av verksamhet än den jag är van vid. Men samtidigt så roligt.
Därutöver kunde hon se jobbet som teaterchef som en naturlig fortsättning på det yrkesliv som hon inledde i början av 1980-talet. Under senare år har hon stått allt mindre på scenen men regisserat desto mer, bland annat tre hyllade uppsättningar på Stockholms stadsteater, däribland Carin Mannheimers »I sista minuten«, och »Härifrån te Metbäcken« med den värmländske naturkomikern Kjell Åke Axelsson, som gjort succé i Värmland och gästspelat på Scalateatern i Stockholm.
Parkteatern är inte alls någon helt ny företeelse för Sissela Kyle. Hon och hennes kurskamrater på Teaterskolan (årskull 1978, Peter Stormare, Jessica Zandén, Maria Johansson med flera) gjorde praktik i en uppsättning av »Tolvskillingsoperan« på just Parkteatern.
– Rollerna lottades. Jag fick rollen som konferencier, en roll i Brechts anda. Jag tyckte då att jag lärde mig något om publikkontakt som jag sedan har haft med mig i hela mitt yrkesliv.
För en som kommer från Partille i Göteborg var detta en fantastisk möjlighet att se och lära känna Stockholm. Det var också ett otroligt opretentiöst sätt att möta en teaterpublik.
Och sommaren 1999 gav hon på Parkteaterns scen i Galärparken på Djurgården monologen »Två solröda segel«, som byggde på dagböcker skrivna av Anita Halldén (1887–1970), översättare och sångtextförfattare under pseudonymen S S Wilson.
Parkteatern grundades 1942 på initiativ av dåvarande stadsträdgårdsmästaren Holger Blom och har sedan dess varje sommar erbjudit stockholmarna gratis teater-, musik- och annan underhållning på ett stort antal utomhusscener. Förra året gavs 156 föreställningar på 40 spelplatser för en publik på över 150 000 personer.
Det finns något demokratiskt och i grunden tilltalande i Parkteatern som lockar Sissela Kyle »enormt mycket«, säger hon.
– För den som inte är född in i kulturen kan det finnas en tröskel på Dramaten, Stadsteatern och Operan. På Parkteatern är tröskeln näst intill obefintlig. Men samtidigt är det ju så att publiken har fler synpunkter på produktionerna ju billigare de är. Här är de gratis. Det gör att väldigt många har många synpunkter. Och det är bra.
Över våra lunchtallrikar blir hon nu snabbt och nästan omärkligt komedienne och spelar upp en liten monolog med ett antal väl valda synpunkter på Parkteaterns verksamhet:
– Varför spelar ni inte mer barnteater? Ska det inte vara någon vuxenteater? Var är talteatern? Ni kan inte bara stå och prata, vi måste ha lite musik. Hallå, det här är ingen konsertverksamhet! Poesi! Det är ju så svårt när det bara läses dikt. Varför spelar ni inte i Hägerstensåsen? Det gör vi. Ja, men varför spelar ni inte på festplatsen i Rågsved? Eller Farstabadet. Det finns faktiskt något som heter Farsta äng, det var evigheter sedan ni var där …
Hon lämnar föreställningen och blir åter chef.
– Ja, så där låter det, och det är rätt och jag tar till mig av allt.
Sissela Kyle gör klart att hon verkligen, verkligen vill ha kvar mycket av teatern i Parkteatern.
– Det är lättare att ta till sig musik och dans och sådant på utomhusscener, men jag är väldigt mån om teatern. Det är ju därifrån jag kommer, och jag tycker att det är en allmän trend att teatern knuffas undan av andra uttryck.
Hon varken kan eller vill avslöja något om sommarens utbud men låter förstå att vi kan förvänta oss ännu några föreställningar med Clownen Manne. Fattas bara.
Chefskapet innebär inte att Sissela Kyle kommer att sluta spela teater. När hon blivit lite varm i kläderna kan hon tänka sig att spela i någon föreställning på Parkteatern. Dessförinnan får vi som tv-tittare se henne i huvudrollen i en andra och redan inspelad tv-serie, »Fröken Frimans krig«, som den här gången handlar om kvinnornas kamp för rösträtt. Sissela Kyle, vars mor var professor i kvinnohistoria, ler mycket glatt och stolt när hon berättar att det nu sannolikt också blir en tredje säsong om fröken Friman.
Hon tänker inte heller sluta regissera. I augusti och halva september tar hon tjänstledigt för att regissera musikalen »Top Hat« i Malmö.
Fakta | Torsk på Spritmuseets restaurang
Bjuden på lunch: Sissela Kyle.
Aktuell: Nytillträdd chef för Parkteatern i Stockholm.
Åt och drack: Bränd rimmad torsk med gula ärtor och fänkål, mandarin-semifreddo med the-maränger, vatten, kaffe.
Bjöd på lunch: Kurt Mälarstedt som åt samma huvudrätt, drack samma sak men valde mandelmusslor med katrinplommon och verbena till efterrätt.
Var: Spritmuseets restaurang på Djurgården i Stockholm.
Fotograferade: Bezav Mahmod.